چگونه متابولیسم بدن را فعال کنیم؟

ورزش و سلامتی 1399/11/29 21:44:23
چگونه متابولیسم بدن را فعال کنیم؟
آیا اخیرا احساس کرختی می کنید؟ آیا با هوس های غذایی دست و پنجه نرم می کنید؟ آیا ورزش می کنید ولی باز هم وزنتان تغییر نمی کند؟ پس با ما همراه شوید!!

چگونه متابولیسم بدن را فعال کنیم؟

 

آیا اخیرا احساس کرختی می کنید؟

آیا با هوس های غذایی مانند کربوهیدرات ها (نشاسته و فیبر) و قندها که می دانید برایتان خوب نیستند، دست و پنجه نرم می کنید؟

آیا جزء آن دسته از آدم هایی هستید که سخت ورزش می کنند ولی باز هم در یک وزن متوقف شده اند و هر کاری می کنند، وزنشان کم نمی شود؟ 

اگر این طور است، باید بگوییم که متابولیسم بدن شما فعال نیست!!!

اما چگونه متابولیسم بدن را فعال نماییم و آن را به بالاترین حد خود برسانیم؟ 

در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده، سعی شده است تا راهکارهای بالابردن متالیسم بدن را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

متابولیسم چیست؟ 

 

متابولیسم ارتباط نزدیکی با تغذیه و در دسترس بودن مواد مغذی دارد. بیو انرژی الکتریکی مسیرهای بیوشیمیایی یا متابولیکی که در آن سلول در نهایت انرژی به دست می آورد را توصیف می کند. دریافت انرژی برای متابولیسم ضروری است.

متابولیسم عبارتی است که برای توضیح تمام واکنش های شیمیایی دخیل در حفظ وضعیت زندگی سلول ها و ارگانیزم استفاده می شود.

 

کربوهیدرات‌ها و متابولیسم

 

غذاها در سه نوع مختلف، کربوهیدرات ها را عرضه می کنند: نشاسته، قند و فیبر.

نشاسته و قند از منابع اصلی تامین انرژی برای انسان هستند.

فیبرها به افزایش حجم در برنامه غذایی کمک می کنند.

بافت های بدن برای تمام فعالیت ها به گلوکز نیاز دارند.

کربوهیدرات ها و قندها از طریق گوارش و متابولیسم باعث تولید گلوکز می شوند.

بسیاری از مردم بیش از نیمی از برنامه غذایی خود را از کربوهیدرات ها تامین می کنند.

این مقدار از برنج، گندم، سیب زمینی، پاستا، ماکارونی و غیره می آید.

 

پروتئین‌ها و متابولیسم

 

پروتئین ها بافت ساز های اصلی در بدن هستند.آنها بخشی از هر سلول در بدن هستند.

پروتئین ها به ساختار سلول ها، عملکردها، تشکیل هموگلوبین برای حمل اکسیژن، آنزیمها برای انجام واکنش های حیاتی و تعداد زیادی از توابع دیگر در بدن کمک می کنند.

همچنین پروتئین ها برای تهیه نیتروژن در مواد ژنتیکی DNA و RNA و تولید انرژی ضروری هستند.

پروتئین ها برای تغذیه بسیار مهم هستند چون حاوی آمینو اسید هستند.

بین بیش از ۲۰ آمینو اسید، بدن تنها قادر به تجزیه ۸ نوع آن است که به آنها آمینو اسید های ضروری می گویند.

این آمینو اسیدها عبارتند از:

  • لیزین
  • تریپتوفان
  • متیونین
  • لوسین
  • ایولونین
  • فینیل آلانین
  • ولین
  • ترئونین 

غذاهایی که حاوی پروتئین با کیفیت هستند، عبارتند از تخم مرغ، شیر، دانه های سویا، گوشت ها، سبزیجات و غلات.

 

چربی و متابولیسم

 

چربی ها منابع متمرکز انرژی هستند و دو برابر کربوهیدرات ها و پروتئین ها انرژی تولید می کنند.

کاربرد چربی ها در بدن به این شکل است:

  • کمک به شکل گیری ساختار سلولی
  • شکل گیری لایه و عایق محافظتی اطراف ارگان های حیاتی
  • کمک به جذب ویتامین های محلول در چربی
  • تامین انرژی ذخیره برای بدن 

اسید چرب های ضروری شامل اسید چرب های غیر اشباع شده نظیر اسید لینولئیک، اسید لینولنیک و اسید آراکیدونیک می شوند.

این موارد را باید در برنامه غذایی دریافت کنید. چربی های اشباع شده به همراه کلسترول با بیماری های قلبی و تصلب شرایین در ارتباط هستند.

 

مواد معدنی و ویتامین‌ها و متابولیسم

 

مواد معدنی موجود در غذا به صورت مستقیم با انرژی مورد نیاز بدن در ارتباط نیستند اما به عنوان تنظیم کننده در مسیرهای متابولیک بدن اهمیت دارند.

بیش از ۵۰ عنصر را می توان در بدن انسان پیدا کرد که حدود ۲۵ موردشان ضروری هستند.

کمبود آنها موجب بروز علائم ناشی از نبود آنها در بدن می شود.

مواد معدنی مهم عبارتند از:

  • کلسیم
  • فسفر
  • آهن
  • سدیم
  • پتاسیم
  • یون
  • مس
  • کبالت
  • منگنز
  • زینک
  • منیزیم
  • فلوئور
  • ید

ویتامین ها ترکیبات آلی ضروری هستند که بدن انسان نمی تواند به خودی خود دریافت کند.

به همین دلیل باید در برنامه غذایی حضور داشته باشند.

ویتامین هایی که در متابولیسم اهمیت دارند عبارتند از:

  • ویتامین A 
  • B2 ( ریبوفلاوین )
  • نیاسین یا اسید نیکوتینیک
  • اسید پانتوتنیک و غیره
     

 

راههای افزایش متابولیسم بدن


1.     روزتان را با یک لیوان نوشیدنی منتخب شروع نمایید؛ مانند نوشیدن آب لیمو همراه با آب گرم
2.     در حالی که پشت میز کارتان نشسته اید، حرکت داشته باشید.
3.     محیط اطرافتان را تبدیل به یک باشگاه نمایید.
4.     یک رژیم غذایی ضد التهاب را دنبال نمایید.
        رژیم غذایی ضد التهاب = رژیمی غنی از فیبرغلات کامل، میوه و سبزیجات است.
5.     چای سبز بنوشید.
6.     مکمل مصرف نمایید. (مخصوصا ویتامین D)
7.     هرگز صبحانه را ترک نکنید.
8.    در هر وعده غذایی پروتئین بخورید.
9.    منیزیم استفاده نمایید.
10.    با قند و شکر خداحافظی نمایید.
11.    ادویه مصرف نمایید. ( زنجبیل، سماق، دارچین، فلفل، ... )
12.    آب زیاد بنوشید.
13.    به میان وعده هایبان اهمیت بدهید.
14.    چربی های سالم بیشتری بخورید؛ مثل روغن آووکادو، دانه‌ها، آجیل، ماهی و روغن زیتون

فعال سازی متابولیسم بدن
فعال سازی متابولیسم بدن
 

 

 

 

 

 


Dr. Kermany

Ghafari Diet

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
فلزات سمی‌ای که نفس می کشیم!!!
فلزات سمی‌ای که نفس می کشیم!!!

آیا می دانستید که در ذرات معلق هوا به خصوص در شهرهای بزرگ، مقدار زیادی فلزات سنگین و سمی وجود دارند که با هر نفس خود آن ها را به درون ریه ها می کشیم؟

ورزش و سلامتی 1399/10/14 مشاهده مطلب

گلاب موثرترین ماده برای تقویت پوست
گلاب موثرترین ماده برای تقویت پوست

گلاب، قرن هاست که به عنوان ماده مراقبت از پوست با خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی، برای کاهش چربی اضافی پوست و از بین بردن چین و چروک آن استفاده می شود.

ورزش و سلامتی 1400/03/13 مشاهده مطلب

عوارض ناخوشایند عدم انجام حرکات کششی بعد از ورزش
عوارض ناخوشایند عدم انجام حرکات کششی بعد از ورزش

بسیاری از کسانی که نرمش می کنند، تمایلی به انجام حرکات کششی بعد از تمرینات نرمشی یا ورزش را ندارند که همین امر منجر به بروز عوارضی در آنها می گردد!

ورزش و سلامتی 1400/05/30 مشاهده مطلب

6 نشانه کمبود پروتئین و رفع آن
6 نشانه کمبود پروتئین و رفع آن

پروتئین با ترمیم و تقویت عضلات، موتور بدن را در حالت سالم نگه می دارد و برای ترمیم ماهیچه ها، عملکرد سیستم ایمنی بدن، خون سالم و استخوان های قوی ضروری است.

ورزش و سلامتی 1400/06/17 مشاهده مطلب

اثرات پنهان استفاده از دارچین
اثرات پنهان استفاده از دارچین

باز هم پاییز و بازگشت طعم های پاییزی. دارچین یکی از این ادویه های خوشمزه و سالم است که در بسیاری از غذاها و دسرها استفاده می شود.

ورزش و سلامتی 1400/06/20 مشاهده مطلب

5 عادت عالی برای از بین بردن چربی شکم و حفظ آن
5 عادت عالی برای از بین بردن چربی شکم و حفظ آن

وقتی نوبت به اهداف کاهش وزن می رسه، کاهش وزن تنها نیمی از نبرد است. نیمی دیگر در حفظ آن وزن برای مدتی طولانی است که با این 5 کار امکان پذیر است.

ورزش و سلامتی 1401/03/01 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید