چگونه متابولیسم بدن را فعال کنیم؟

ورزش و سلامتی 1399/11/29 21:44:23
چگونه متابولیسم بدن را فعال کنیم؟
آیا اخیرا احساس کرختی می کنید؟ آیا با هوس های غذایی دست و پنجه نرم می کنید؟ آیا ورزش می کنید ولی باز هم وزنتان تغییر نمی کند؟ پس با ما همراه شوید!!

چگونه متابولیسم بدن را فعال کنیم؟

 

آیا اخیرا احساس کرختی می کنید؟

آیا با هوس های غذایی مانند کربوهیدرات ها (نشاسته و فیبر) و قندها که می دانید برایتان خوب نیستند، دست و پنجه نرم می کنید؟

آیا جزء آن دسته از آدم هایی هستید که سخت ورزش می کنند ولی باز هم در یک وزن متوقف شده اند و هر کاری می کنند، وزنشان کم نمی شود؟ 

اگر این طور است، باید بگوییم که متابولیسم بدن شما فعال نیست!!!

اما چگونه متابولیسم بدن را فعال نماییم و آن را به بالاترین حد خود برسانیم؟ 

در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده، سعی شده است تا راهکارهای بالابردن متالیسم بدن را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

متابولیسم چیست؟ 

 

متابولیسم ارتباط نزدیکی با تغذیه و در دسترس بودن مواد مغذی دارد. بیو انرژی الکتریکی مسیرهای بیوشیمیایی یا متابولیکی که در آن سلول در نهایت انرژی به دست می آورد را توصیف می کند. دریافت انرژی برای متابولیسم ضروری است.

متابولیسم عبارتی است که برای توضیح تمام واکنش های شیمیایی دخیل در حفظ وضعیت زندگی سلول ها و ارگانیزم استفاده می شود.

 

کربوهیدرات‌ها و متابولیسم

 

غذاها در سه نوع مختلف، کربوهیدرات ها را عرضه می کنند: نشاسته، قند و فیبر.

نشاسته و قند از منابع اصلی تامین انرژی برای انسان هستند.

فیبرها به افزایش حجم در برنامه غذایی کمک می کنند.

بافت های بدن برای تمام فعالیت ها به گلوکز نیاز دارند.

کربوهیدرات ها و قندها از طریق گوارش و متابولیسم باعث تولید گلوکز می شوند.

بسیاری از مردم بیش از نیمی از برنامه غذایی خود را از کربوهیدرات ها تامین می کنند.

این مقدار از برنج، گندم، سیب زمینی، پاستا، ماکارونی و غیره می آید.

 

پروتئین‌ها و متابولیسم

 

پروتئین ها بافت ساز های اصلی در بدن هستند.آنها بخشی از هر سلول در بدن هستند.

پروتئین ها به ساختار سلول ها، عملکردها، تشکیل هموگلوبین برای حمل اکسیژن، آنزیمها برای انجام واکنش های حیاتی و تعداد زیادی از توابع دیگر در بدن کمک می کنند.

همچنین پروتئین ها برای تهیه نیتروژن در مواد ژنتیکی DNA و RNA و تولید انرژی ضروری هستند.

پروتئین ها برای تغذیه بسیار مهم هستند چون حاوی آمینو اسید هستند.

بین بیش از ۲۰ آمینو اسید، بدن تنها قادر به تجزیه ۸ نوع آن است که به آنها آمینو اسید های ضروری می گویند.

این آمینو اسیدها عبارتند از:

  • لیزین
  • تریپتوفان
  • متیونین
  • لوسین
  • ایولونین
  • فینیل آلانین
  • ولین
  • ترئونین 

غذاهایی که حاوی پروتئین با کیفیت هستند، عبارتند از تخم مرغ، شیر، دانه های سویا، گوشت ها، سبزیجات و غلات.

 

چربی و متابولیسم

 

چربی ها منابع متمرکز انرژی هستند و دو برابر کربوهیدرات ها و پروتئین ها انرژی تولید می کنند.

کاربرد چربی ها در بدن به این شکل است:

  • کمک به شکل گیری ساختار سلولی
  • شکل گیری لایه و عایق محافظتی اطراف ارگان های حیاتی
  • کمک به جذب ویتامین های محلول در چربی
  • تامین انرژی ذخیره برای بدن 

اسید چرب های ضروری شامل اسید چرب های غیر اشباع شده نظیر اسید لینولئیک، اسید لینولنیک و اسید آراکیدونیک می شوند.

این موارد را باید در برنامه غذایی دریافت کنید. چربی های اشباع شده به همراه کلسترول با بیماری های قلبی و تصلب شرایین در ارتباط هستند.

 

مواد معدنی و ویتامین‌ها و متابولیسم

 

مواد معدنی موجود در غذا به صورت مستقیم با انرژی مورد نیاز بدن در ارتباط نیستند اما به عنوان تنظیم کننده در مسیرهای متابولیک بدن اهمیت دارند.

بیش از ۵۰ عنصر را می توان در بدن انسان پیدا کرد که حدود ۲۵ موردشان ضروری هستند.

کمبود آنها موجب بروز علائم ناشی از نبود آنها در بدن می شود.

مواد معدنی مهم عبارتند از:

  • کلسیم
  • فسفر
  • آهن
  • سدیم
  • پتاسیم
  • یون
  • مس
  • کبالت
  • منگنز
  • زینک
  • منیزیم
  • فلوئور
  • ید

ویتامین ها ترکیبات آلی ضروری هستند که بدن انسان نمی تواند به خودی خود دریافت کند.

به همین دلیل باید در برنامه غذایی حضور داشته باشند.

ویتامین هایی که در متابولیسم اهمیت دارند عبارتند از:

  • ویتامین A 
  • B2 ( ریبوفلاوین )
  • نیاسین یا اسید نیکوتینیک
  • اسید پانتوتنیک و غیره
     

 

راههای افزایش متابولیسم بدن


1.     روزتان را با یک لیوان نوشیدنی منتخب شروع نمایید؛ مانند نوشیدن آب لیمو همراه با آب گرم
2.     در حالی که پشت میز کارتان نشسته اید، حرکت داشته باشید.
3.     محیط اطرافتان را تبدیل به یک باشگاه نمایید.
4.     یک رژیم غذایی ضد التهاب را دنبال نمایید.
        رژیم غذایی ضد التهاب = رژیمی غنی از فیبرغلات کامل، میوه و سبزیجات است.
5.     چای سبز بنوشید.
6.     مکمل مصرف نمایید. (مخصوصا ویتامین D)
7.     هرگز صبحانه را ترک نکنید.
8.    در هر وعده غذایی پروتئین بخورید.
9.    منیزیم استفاده نمایید.
10.    با قند و شکر خداحافظی نمایید.
11.    ادویه مصرف نمایید. ( زنجبیل، سماق، دارچین، فلفل، ... )
12.    آب زیاد بنوشید.
13.    به میان وعده هایبان اهمیت بدهید.
14.    چربی های سالم بیشتری بخورید؛ مثل روغن آووکادو، دانه‌ها، آجیل، ماهی و روغن زیتون

فعال سازی متابولیسم بدن
فعال سازی متابولیسم بدن
 

 

 

 

 

 


Dr. Kermany

Ghafari Diet

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
دویدن هنگام صبح یا پیاده روی هنگام عصر؟
دویدن هنگام صبح یا پیاده روی هنگام عصر؟

آیا نرمش کردن درساعات خاصی از روز برای بدن مفید است؟ دانشمندان مدتی است دریافته‌اند که زمان بندی روزها برای نرمش بر کیفیت سلامتی ما تأثیر می گذارد.

ورزش و سلامتی 1399/11/20 مشاهده مطلب

چگونه سالم چاق شویم؟
چگونه سالم چاق شویم؟

این مقاله مناسب کسانی است که کمبود وزن دارند و چند ماده غذایی سالم و موثر که در افزایش وزن و چاقی موثر هستند را به شما معرفی می کنیم.

ورزش و سلامتی 1399/11/26 مشاهده مطلب

یکی از اثرات جانبی نوشیدن "چند فنجان" قهوه در روز
یکی از اثرات جانبی نوشیدن "چند فنجان" قهوه در روز

مصرف بیش از حد قهوه در طی روز عوارض جانبی از قبیل سردرد، افزایش ضربان قلب، لرزش عضلات، بی‌خوابی و عصبی شدن را دارد. ولی یک مزیت هم دارد!

ورزش و سلامتی 1399/12/02 مشاهده مطلب

گلاب موثرترین ماده برای تقویت پوست
گلاب موثرترین ماده برای تقویت پوست

گلاب، قرن هاست که به عنوان ماده مراقبت از پوست با خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی، برای کاهش چربی اضافی پوست و از بین بردن چین و چروک آن استفاده می شود.

ورزش و سلامتی 1400/03/13 مشاهده مطلب

7  نوع چای برای افراد دیابتی
7  نوع چای برای افراد دیابتی

در این بخش، بهترین چای ها، از چای سبز گرفته تا بابونه را برای کمک به بیماران مبتلا به دیابت به منظور کنترل قند خون، کاهش استرس و موارد دیگر آوردیم.

ورزش و سلامتی 1400/03/15 مشاهده مطلب

صخره نوردی تمرینی سرگرم کننده و مهیج
صخره نوردی تمرینی سرگرم کننده و مهیج

اگر از دمبل خسته شده اید و حوصله دویدن را هم ندارید، صخره نوردی را امتحان کنید. چرا که روشی سرگرم کننده، عالی و هوشمندانه است برای نرمش کردن.

ورزش و سلامتی 1400/04/03 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید