ناشتا قهوه نخوریم!

غذا و آشپزی 1399/10/11 00:00:23
ناشتا قهوه نخوریم!
مصرف کافئین با شکم خالی، صدمه‌ای ناخواسته بر متابولیسم بدن را موجب می شود. پس تا آنجا که می توانید، از مصرف قهوه به صورت ناشتا خودداری نمایید!

چرا نباید با معده خالی قهوه نوشید؟


قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. این ماده حاوی یک محرک بسیار محبوب به نام کافئین است.

بیشتر افراد بخصوص نسل جوان آن را به چای یا نسکافه ترجیح می دهند و در روزهای سخت کاری و مشغله های ذهنی آن را می نوشند. قهوه، این نوشیدنی پرطرفدار، برای رفع خستگی و پف کردگی چشم همچون اکسیر حیات عمل می‌کند.

آما آیا شیوه مصرف کافئین مورد نیاز صبحگاهی، می‌تواند صدمه‌ای ناخواسته را موجب شود؟

این نوشیدنی پر طرفدار علاوه بر مزیت های فراوان، مثل کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست مضراتی هم دارد.

بسیاری از افراد بلافاصله پس از بلند شدن از خواب، سراغ یک فنجان از این نوشیدنی کافئین دار می روند. این در حالی است که دیگران معتقدند که بهتر است برای نوشیدن قهوه چند ساعتی صبر کرد. 

به منظور به حداکثر رساندن فواید قهوه و به حداقل رساندن عوارض آن، در این مقاله از «مجله اینترنتی بیننده» توضیح داده ایم که چه زمانی بهترین زمان برای نوشیدن قهوه است.

قهوه ناشتا نخور خب!
قهوه ناشتا نخور خب!
 

 

  • سطح کورتیزول را کاهش می دهد!


بسیاری از مردم به محض برخاستن یا کمی بعد از آن، به استقبال یک الی سه فنجان قهوه می روند.

با این حال، تصور می شود که نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از بلند شدن از خواب، اثرات انرژی بخشی آن را کاهش می دهد؛ زیرا هورمون استرس، کورتیزول، در این زمان در بالاترین سطح خود قرار گرفته است.

کورتیزول، هورمونی است که موجب افزایش هوشیاری و تمرکز در فرد می گردد. همچنین متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، واکنش سیستم ایمنی و فشار خون شما را تنظیم می کند.

این هورمون از یک ریتم خاص برای چرخه خواب و بیداری شما پیروی می کند. 30-45 دقیقه پس از بلند شدن از خواب به اوج خود می رسد و بقیه روز سطح آن به آرامی کاهش می یابد.

طبق این گفته، پیشنهاد می شود که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح است، که سطح کورتیزول شما پایین می آید.

برای بیشتر افرادی که حوالی ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار می شوند، این زمان بین 9:30 تا 11:30 صبح است.

دلیل دیگر برای به تأخیر انداختن قهوه صبح این است که کافئین موجود در قهوه می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد.

ممکن است نوشیدن قهوه هنگامی که سطح کورتیزول در اوج خود است، باعث بالا رفتن سطح این هورمون گردد. افزایش سطح کورتیزول در طی دوره های طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کرده و سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

روزِن بلوم می گوید: "چند دلیل وجود دارد که نوشیدن قهوه اول وقت صبح، به خصوص برای خانمها اصلا توصیه نمی شود. اول اینکه، سطح کورتیزول را افزایش می دهد، که می تواند بر تخمک گذاری، وزن و تعادل هورمونی تأثیر منفی بگذارد."

به اصطلاح هورمون استرس - که به تنظیم انرژی کمک می کند و احساس هوشیاری را افزایش می دهد - در طول روز نوسان می کند. اما به طور کلی سطح آن در صبح زیاد و عصر کم است. روزن بلوم می گوید: "نوشیدن کافئین به عنوان اولین چیز در هنگام صبح که سطح کورتیزول بالاست، تولید هورمون را کاهش می دهد و زمان سیکل ماهیانه را تغییر می‌دهد."

این امر می تواند باعث شود کورتیزول برعکس عمل نماید و در مواقعی که به طور معمول کاهش می یابد (مثل شب) تولید شود.

وی افزود: "مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف کافئین در هنگام بالا بودن کورتیزول، می تواند باعث شود که شما کورتیزول بیشتری تولید کنید." "در حالی که استدلالی بر این امر وجود ندارد، بخشی از دلیل آن می تواند مربوط به تأثیر قهوه بر برخی ویتامین ها و مواد معدنی باشد."

علاوه بر این ، سطح کورتیزول ناشی از کافئین در افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند، کاهش می یابد.

قهوه ناشتا به خانم ها اصلا توصیه نمی شود!
قهوه ناشتا به خانم ها اصلا توصیه نمی شود!
 

 

  • تنظیم قند خون را با اختلال مواجه می سازد!

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به محض بیدار شدن از یک خواب ناکافی شبانه، سوخت وساز و تنظیم قند خون بدن را با اختلال قابل توجهی روبه‌‌رو می‌کند.

محققان بریتانیایی با موکول کردن نوشیدن دم‌کرده دانه قهوه به بعد از خوردن صبحانه، دریافتند که قابلیت بدن ما در تجزیه سالم غذا پیشرفت چشمگیری داشته است.

دانشمندان دانشگاه باث با برسی اثرات بدخوابی و تأثیر قهوه صبح در طیف مختلفی از نشانگرهای سوخت وساز بدن، دریافتند که اگرچه یک شب بی‌خوابی تأثیر محدودی روی سوخت وساز بدن دارد، اما نوشیدن قهوه بر تنظیم قند خون بدن تاثیر منفی داشته است.

محققان معتقدند که با توجه به اهمیت حفظ سطح قند خون در محدوده‌ای بی‌خطر برای کاهش خطر بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی، این نتایج می‌تواند پیامدهای  «گسترده‌ای» برای سلامتی داشته باشد.

محققان در مطالعه خود که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، ۲۹ زن و مرد سالم را در یک ترتیب تصادفی در سه آزمایش شبانه مورد بررسی قرار دادند.

  • در دو الگوی اولی، به شرکت‌کنندگان پس از بیدار شدن از خواب، نوشیدنی شیرین داده شد؛ ابتدا پس از یک خواب شبانه معمولی و سپس بعد از یک خواب شبانه ناکافی که طی آن پس از هر یک ساعت خواب، پنج دقیقه بیداری داشتند.
  • در الگوی سوم نیز خواب شرکت‌کنندگان به همین ترتیب مختل شد، اما به آنها ۳۰ دقیقه قبل از مصرف نوشیدنی شیرین، یک قهوه سیاه و سنگین داده شد.

پس از مصرف نوشیدنی حاوی گلوکز (قند)، از همه شرکت کنندگان آزمایش خون گرفته شد که میزان کالری یک صبحانه معمولی را نشان می‌داد.

نتایج نشان  می داد که مختل شدن خواب یک شب آنها (در مقایسه با یک شب خواب معمولی)، واکنش‌های«گلوکز خون» شرکت‌کنندگان را هنگام صرف صبحانه بدتر نکرده است. در حالی که قهوه سیاه و سنگینی که قبل از صبحانه مصرف شده بود (الگویی که احتمالاً توسط بسیاری از مصرف‌کنندگان دو میلیون فنجان در روز اتخاذ شده است) واکنش گلوکز خون به این نوشیدنی را حدود ۵۰ درصد افزایش داده بود.

به منظور به حداکثر رساندن فواید قهوه و به حداقل رساندن عوارض آن، در این مقاله از  «مجله اینترنتی بیننده» توضیح داده ایم که چرا کورتیزول بالا بد است!

چرا کورتیزول بالا بد است؟

روزن بلوم می گوید: کورتیزول برای سلامتی ما ضروری است. با این حال، مشکل این است که وقتی دائماً دچار استرس می شویم، بدن ما به طور مداوم کورتیزول تولید می کند. این می تواند منجر به افزایش قند خون شود، که منجر به افزایش تولید هورمون انسولین می شود و منجر به مقاومت به انسولین می شود." کورتیزول اضافی می تواند منجر به عوارضی مانند افزایش وزن، مشکلات خواب و ایمنی بدن به خطر بیافتد.

بدخوابی
بدخوابی
 

 

  • سوخت و ساز (متابولیسم) بدن را مختل می کند!


پروفسور جیمز بتس، مدیر مشترک مرکز تغذیه، ورزش و سوخت و ساز بدن در دانشگاه بات، اظهار داشت: «همان طور که می‌دانیم، تقریبا نیمی از ما پس از بیدار شدن از خواب، قبل از انجام هرکاری سراغ نوشیدن قهوه می‌رویم و به صورت ناخودآگاه هرچه احساس خستگی بیشتری داشته باشیم، قهوه سنگین‌تری می‌نوشیم.»

«این مطالعه مهم است و پیامدهای گسترده‌ای درباره سلامتی دارد. زیرا تاکنون دانش محدودی در مورد تاثیر این شیوه نوشیدن بر روی بدن‌مان، به ویژه در مورد تنظیم سوخت وساز و قند خون داشته‌ایم.»

«به بیان ساده، وقتی قهوه اولین ماده‌ای است که بدن ما پس از یک شب اختلال خواب با آن تماس می‌یابد،‌ تنظیم قند خون بدن ما مختل می‌شود. اگر حس می کنیم به آن نیاز داریم، بهتر است ابتدا با خوردن غذا و نوشیدن قهوه پس از آن، روش مصرف را اصلاح کنیم. دانستن این نکته می‌تواند برای سلامتی همه مفید باشد.»

هری اسمیت، محقق ارشد و دانشجوی دکترای گروه بهداشت در دانشگاه بات، می‌گوید:«این موضوع به بسیاری از افراد اطمینان می‌دهد که پشت سر گذاشتن یک شب بدخوابی (در مقایسه با خواب معمولی شبانه)، به تنهایی باعث مختل شدن واکنش‌های سوخت وساز بدن ما نمی شود.»

آقای اسمیت اظهار داشت: "در تاثیر خواب بر سوخت وساز بدن موارد بیشتری وجود دارد که باید بیاموزیم؛ از جمله این که چه میزان از اختلال خواب به سوخت وساز بدن آسیب می‌زند و یا این که برخی از پیامدهای طولانی‌مدت آن چیست. علاوه بر آن، بر فرض نحوه ورزش هم می‌تواند به مقابله با برخی از این موارد کمک کند."

 


تحریک پذیری روده و سوزش معده را منجر می شود!

 

باید تا آنجا که می توانیم از نوشیدن قهوه با معده خالی خودداری کنیم.


روزنبلوم می گوید: "نوشیدن اولین قهوه در صبح همچنین می تواند سلامتی روده را تحت الشعاع قرار دهد."

در حالی که نتایج مطالعه در مورد تأثیر قهوه بر میکروبیوم روده شما مختلف است (مطالعه اخیر نشان می دهد که ممکن است مفید باشد)، تولید اسید در معده را تحریک می کند. اگر مستعد ریفلاکس اسید معده هستید یا مشکلات گوارشی، باید به علائم خود توجه کنید تا ببینید آیا قهوه باعث تشدید آنها می شود.

هیدروکلریک اسید موجود در معده به سوزاندن غذاهایی که می خوردید کمک می کند. اما وقتی با شکم خالی و ناشتا قهوه بنوشید این اسید داخل معده بالا می رود و تاثیر خوبی روی بدن ندارد و موجب سوزش معده، سندروم روده تحریک پذیر و زخم معده می شود.

نوشیدن قهوه برای افراد مبتلا به فشار خون، دیابت و ریفلاکس معده چندان توصیه نمی شود.

روزن بلوم توصیه می کند که: "صبحانه را با غذاهای غنی از کلسیم (مانند ماست ، بادام ، اسفناج ، کلم پیچ یا دانه های چیا) بخورید که به شما کمک می کند تا اسیدیته قهوه و اسید معده شما خنثی شود."

وی همچنین خاطر نشان کرد که: "دم کرده سرد حدود 70 درصد اسید کمتری نسبت به قهوه داغ دارد."

 

قهوه بعد از صبحانه
قهوه بعد از صبحانه
 

 


بیشتر بخوانیم...

انواع مختلف نوشیدنی قهوه

قهوه چیست؟

پنج نوشیدنی خنک بر پایه قهوه

لاته کدو حلوایی
 


 

منبع: 

https://www.independent.co.uk/news/science/coffee-breakfast-metabolism-blood-sugar-control-bath-study-b744635.html

https://www.purewow.com/wellness/coffee-on-an-empty-stomach

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
اُملت با خمیر پنکیک
اُملت با خمیر پنکیک

در این مقاله، با یک ترفند جدید برای پخت یک املت خوشمزه در خدمتتان هستیم! بیایید با هم این املت با خمیر پنکیک را بپزیم!

غذا و آشپزی 1399/11/06 مشاهده مطلب

فراپاچینوهای استارباکس برای روز ولنتاین
فراپاچینوهای استارباکس برای روز ولنتاین

برای مجردها، یا زوج‌های قهوه دوست و تمام باریستاهای قهار، استارباکس، منوی جدیدی را باز کرده است؛ فراپاچینوهای روز ولنتاین!

غذا و آشپزی 1399/11/13 مشاهده مطلب

آیا از مغذی ترین قسمت آووکادو خود صرف نظر می کنید؟
آیا از مغذی ترین قسمت آووکادو خود صرف نظر می کنید؟

آووکادو دوست دارین؟ آووکادوی رسیده بهتره یا نیمه رسیده؟ کدوم قسمت آووکادو از بقیه قسمت هاش مقوی تره؟ اگر می خواید بدونین، پس این مقاله مال شماست!

غذا و آشپزی 1400/01/24 مشاهده مطلب

پاستای مخصوص فصل بهار
پاستای مخصوص فصل بهار

در این مقاله آموزش یک نوع پاستا، مخصوص فصل بهار را با شما به اشتراک گذاشتیم. یک نوع پاستای سبزیجات با مارچوبه و کرفس. درست کنین و لذت ببرین.

غذا و آشپزی 1400/01/31 مشاهده مطلب

نان سیب ساده تنها با آرد و سس سیب
نان سیب ساده تنها با آرد و سس سیب

در این مقاله براتون نانی آوردیم که فقط با آرد و سس سیب درست میشه و نیازی به مخمر، قند، کره، روغن، شکر یا تخم مرغ نداره!!! کاملا رژیمی.

غذا و آشپزی 1400/02/29 مشاهده مطلب

شیر جو دوسر یا شیر بادام؟ کدام بهتر است؟
شیر جو دوسر یا شیر بادام؟ کدام بهتر است؟

همانطور که می دونید، شیر لبنی با معده و دستگاه گوارش همه سازگاری نداره.شیرهای گیاهی مانند شیر جو دوسر و شیر بادام می توانند جایگزین مقوی برای شیر لبنی باشند.

غذا و آشپزی 1400/04/22 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید