عوارض ناخوشایند عدم انجام حرکات کششی بعد از ورزش

ورزش و سلامتی 1400/05/30 23:20:28
عوارض ناخوشایند عدم انجام حرکات کششی بعد از ورزش
بسیاری از کسانی که نرمش می کنند، تمایلی به انجام حرکات کششی بعد از تمرینات نرمشی یا ورزش را ندارند که همین امر منجر به بروز عوارضی در آنها می گردد!

عوارض ناخوشایند ناشی از عدم انجام حرکات کششی بعد از ورزش

 

طبق مطالعات علمی انجام ندادن حرکات کششی بعد از تمرینات نرمشی یا ورزش عوارضی را به دنبال دارد.

بسیاری از کسانی که نرمش می کنند، حرکات کششی سرد کردن بدن بعد از تمرین را نادیده می گیرند. در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده آمده است که چرا انجام حرکات کششی بعد از تمرین مهم است.


بسیاری از افراد - حتی ورزشكاران سخت کوش - حرکات کششی را به عنوان یک کار آزاردهنده و اختیاری برای پایان تمرینات خود در نظر می گیرند.

حتی بدتر از آن، به طوری است که بعد از ورزش، بدون هیچ دلیل دیگری از انجام آن صرف نظر می کنند، زیرا دیگر تمایلی به قبول زحمت بیشتر ندارند. از آن گذشته، به قول خودتان ممکن است تنها چند مایل دویده باشید یا یک دوره HIIT کاملاً کُشنده را پشت سر گذاشته باشید- و بدن شما گرم، شل و عالی باشد - بنابراین چه کسی به گذراندن یک برنامه کششی خسته کننده اهمیت می دهد؟


خب، همه ما باید این کار را انجام دهیم. علم نشان می دهد که حرکات کششی در واقع به معنای واقعی کلمه کششی نیست - شما حتی به هیچ وجه عضلات خود را "کش نمی دهید". در واقع، هدف اصلی حرکات کششی این است که طول بافت همبند را، در اطراف ماهیچه بیشتر کرده و به حرکت درآورید، که هم برای مفاصل و هم برای ماهیچه های شما فوق العاده است. 

علاوه بر این، حرکات کششی - همانطور که میلیون ها نفر از افرادی که در سراسر جهان به یوگا می پردازند، به شما خواهند گفت - به جریان خون شما کمک می کند، خطر آسیب دیدگی شما را کاهش می دهد، به کاهش وزن کمک می کند و حتی استرس شما را نیز از بین می برد.

احتمالا تا به حال میلیون ها بار شنیده اید که حرکات کششی بعد از تمرین بسیار مهم است. خب، خبر داغ اینکه: این مسئله کاملأ درست است.

شماییکه به تازگی 20 دقیقه پر انرژی تمرین کرده اید، یا در نزدیکترین استادیوم فوتبال دبیرستان پله ها را یکی یکی طی کرده اید، یا یک روال شگفت انگیز وزنه برداری را پشت سر گذاشته اید، چند دقیقه حرکات کششی بعد از تعریق برای شما بسیار مهم است. اگر این کار را نکنید، اصلا به نفع بدن شما نیست و نتیجه لازم را کسب نخواهید کرد.

 

عوارض انجام ندادن حرکات کششی

 

1. ممکن است حالت تهوع بگیرید

همه می دانیم که هنگام ورزش، ضربان قلب برای مدتی افزایش می یابد. در حالی که نرمش کردن برای به جریان انداختن خون فوق العاده است، متخصصان فیزیوتراپی به شما خواهند گفت که " به حالت طبیعی بازگرداندن ضربان قلب پس از اتمام تمرین" به همان اندازه مهم است. این امر در دنیای تناسب اندام به "سرد کردن" نیز معروف است.

متخصصان سلامت در انجمن قلب آمریکا می نویسند: "پس از فعالیت بدنی، قلب شما هنوز سریعتر از حالت طبیعی می تپد، دمای بدن شما بالاتر رفته و عروق خونی شما گشاد می شوند. این بدان معناست که اگر بلافاصله توقف کنید، ممکن است بیهوش شده یا حالت تهوع پیدا کنید. انجام حرکات نرمشی برای سرد کردن بدن بعد از فعالیت بدنی، باعث کاهش تدریجی در مرحله پایانی می شود." 

 حالت تهوع به دلیل انجام ندادن حرکات کششی بعد از تمرین سخت
حالت تهوع به دلیل انجام ندادن حرکات کششی بعد از تمرین سخت

 


2. به احتمال زیاد ماهیچه های شما سفت تر و دردناک تر می شوند

هنگامی که برای قوی تر شدن ماهیچه های خود نرمش می کنید، واکنش التهابی به شکل اسید لاکتیک ایجاد می کند، که در واقع باعث درد ماهیچه های شما می شود. هنگام استراحت - یا "بهبود" - در فاصله بین ورزش، بدن شما به طور طبیعی در هم می شکند و از شر آن اسید لاکتیک خلاص می شود.

حال آیا چیزی به بدن شما کمک می کند تا آن اسید لاکتیک را دفع کند؟ درست حدس زده اید: حرکات کششی.

حرکات کششی به پخش شدن اکسیژن در سراسر بدن و ماهیچه های شما کمک می کند، که به گفته Healthline، "می تواند تولید اسید لاکتیک را کاهش داده و ماهیچه ها را از تجمع اسید لاکتیک خلاص کند."

درعین حال، حرکات کششی، بلافاصله بعد از ورزش، باعث تضعیف عضلات سفت شده ای می شود که احتمال گرفتگی آنها بیشتر است. 

سفت و دردناک شدن ماهیچه ها
سفت و دردناک شدن ماهیچه ها

 


3. در معرض مجموعه ای از حرکات و آسیب ها قرار خواهید داشت

داشتن انعطاف پذیری ضعیف، برای بدن شما خوب نیست. به گفته کارشناسان گروه پزشکی ورزشی در UC Davis Health، انعطاف ناپذیری یا سفت شدن عضلات باعث خستگی سریعتر ماهیچه ها و آسیب پذیری مفاصل می شود، که منجر به "فشار غیر طبیعی بر روی ساختمان بدن و بافتها و فاصله گرفتن از محل اولیه سفت شده" می شود. (توجه داشته باشید که التهاب تاندون در زانو می تواند ناشی از سفت شدن ساق پا باشد) و حرکات ضعیف شما منجر به نرسیدن خون و مواد مغذی به مفاصل می شود. به همین دلیل است که مردم اغلب در مفاصلی که وزن را تحمل می کنند، مانند زانو و لگن، احساس سفتی و درد می کنند.

متخصصان عالی رتبه در کلینیک مایو می نویسند: "انجام حرکات کششی بعد از ورزش، به بهینه سازی دامنه حرکتی مفاصل و افزایش گردش خون کمک می کند."

مردی در حال انجام حرکات کششی برای سرد کردن
مردی در حال انجام حرکات کششی برای سرد کردن

 

4. به خاطر داشته باشید: باید به آن پایبند باشید

دیوید نولان، متخصص فیزیوتراپی از بیمارستان عمومی ماساچوست این موضوع را برای دانشکده پزشکی هاروارد چنین توصیف کرد: "ممکن است سفت شدن عضلات طی ماه های زیادی صورت گرفته باشد. بنابراین پس از یک یا دو جلسه به طور کامل انعطاف پذیر و نرم نخواهند شد. انعطاف پذیری، هفته ها تا ماه ها طول می کشد و برای حفظ آن باید به کار بر روی آنها ادامه دهید."

اما مهم است که حرکات کششی را با "ملایمت" انجام دهید. "هنگام انجام هر کدام از حرکات کششی معمولی نفس بکشید. سعی کنید نفس خود را حبس نکنید. از بالاپایین پریدن ها یا جا به جا شدن‌ها و حرکات کششی دردناک دوری کنید. در هنگام انجام حرکات کششی انتظار می رود کمی دچار تنش شوید. اگر احساس درد می کنید، خیلی فراتر از حد عمل کرده اید."

پایبند بودن به حرکات کششی
پایبند بودن به حرکات کششی

 

 

مراحل زیر را به هنگام سرد کردن بعد از یک تمرین سخت رعایت نمایید:

 

مرحله اول: "حدود 5 دقیقه، یا تا زمانی که ضربان قلب شما به کمتر از 120 ضربه در دقیقه برسد، پیاده روی کنید." 

مرحله دوم: "حرکت به سمت حرکات کششی: "هر حرکت کششی را 10 تا 30 ثانیه نگه دارید. اگر احساس می کنید به کشش بیشتری نیاز دارید، طرف دیگر را بکشید و دوباره از اول شروع کنید. کشش باید قوی باشد، اما دردناک نباشد. پرش نکنید (بالاپایین نپرید). هنگام انجام حرکات کششی، تنفس را فراموش نکنید. در هنگام کشش، نفس خود را بیرون دهید (بازدم) و در حالی که کشش را نگه داشته اید، نفس خود را به داخل بکشید (دم)." 

 

 

 

 


EAT THIS, NOT THAT

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
میوه پوملو یا دارابی و فواید آن
میوه پوملو یا دارابی و فواید آن

پوملو (دارابی) نوعی از مرکبات آسیایی است که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های مفید است.

ورزش و سلامتی 1400/02/01 مشاهده مطلب

کربوهیدرات بالا و رابطه آن با پرخوری
کربوهیدرات بالا و رابطه آن با پرخوری

آیا میدونین کربوهیدرات ها چه هستن؟ چه مقدار باید مصرف بشن؟ اصلا مصرف بشن یا نه؟ اگر زیاد مصرف بشن چه ضرری داره؟ ارتباطش با سیگنال پاداش مغزی چیه؟

ورزش و سلامتی 1400/02/01 مشاهده مطلب

تاثیر افسردگی بر واکنشهای عاطفی نسبت به خاطرات گذشته
تاثیر افسردگی بر واکنشهای عاطفی نسبت به خاطرات گذشته

اگر به یاد آوردن خاطرات شاد گذشته، چندان خوشحالتان نمی کند، شاید افسرده شده اید. افسردگی بر واکنشهای عاطفی نسبت به خاطرات حافظه اتوبیوگرافی تاثیر می گذارد.

ورزش و سلامتی 1400/03/03 مشاهده مطلب

زمان مناسب برای ورزش کودکان
زمان مناسب برای ورزش کودکان

در این مقاله زمان مناسب برای انجام برخی نرمش ها در کودکان را بررسی می کنیم و اینکه آیا ورزش زودهنگام باعث کوتاهی قد یا متوقف شدن رشد در کودکان می گردد یا خیر؟

ورزش و سلامتی 1400/04/07 مشاهده مطلب

5 تمرین یوگا برای جوان سازی صورت
5 تمرین یوگا برای جوان سازی صورت

همه ما دوست داریم حتی زمانی هم که پیر شدیم، زیبا و باوقار به نظر برسیم. اما به چه قیمتی؟ یوگای صورت روشی کاملا عملی و طبیعی برای جوانسازی پوست صورت است.

ورزش و سلامتی 1400/04/16 مشاهده مطلب

4 غذای محبوب حاوی ویتامین D برای مصرف روزانه
4 غذای محبوب حاوی ویتامین D برای مصرف روزانه

ویتامین D برای مقابله با کرونا بسیار مفید است ولی تنها در نورخورشید یافت نمی شود، بنابراین لازم است غذاهایی را درکنارش مصرف کنیم که میزان لازم آن را کامل کند.

ورزش و سلامتی 1400/06/30 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید