شیر جو دوسر یا شیر بادام؟ کدام بهتر است؟

غذا و آشپزی 1400/04/22 22:52:13
شیر جو دوسر یا شیر بادام؟ کدام بهتر است؟
همانطور که می دونید، شیر لبنی با معده و دستگاه گوارش همه سازگاری نداره.شیرهای گیاهی مانند شیر جو دوسر و شیر بادام می توانند جایگزین مقوی برای شیر لبنی باشند.

شیر جو دوسر یا شیر بادام: کدام یک بهتر است؟

 

شیرهای گیاهی می توانند جایگزین مقوی برای شیر لبنی باشند، اما کدام یک برای شما مناسب تر است؟

هزاران سال است که انسان ها به عنوان بخشی از رژیم روزانه خود از شیر لبنی استفاده می کنند. این مایع، که تمام گروههای مواد غذایی لبنی بر پایه آن تشکیل می شوند، به طور معمول از گاو، بز، گوسفند یا اسب به عمل می آیند. با وجود اینکه همه پستانداران شیر تولید می کنند، اما انسانها معمولاً فقط چند نوع شیر از گونه های خاص را مصرف می کنند.

کاترین پارکر، متخصص تغذیه ثبت شده در کلینیک های آویو در فلوریدا می گوید، "تولید شیر، همان چیزی است که پستانداران را از سایر حیوانات متمایز می کند." 

شیر، به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه و مغذی به حساب می آید، اما اساساً "مایعی مایل به رنگ سفید و غنی از چربی و پروتئین است که توسط غدد شیری پستانداران ماده، برای تغذیه بچه های خود آنها ترشح می شوند".

اما فناوری، تغییر ذائقه و افزایش حساسیت های غذایی و نگرانی های زیست محیطی، سالهای اخیر، انقلابی را در راستای لبنیات ایجاد کرده است. پارکر می گوید: "افزایش آلرژی و عدم تحمل لاکتوز، عوامل محیطی و گیاهخواری، نیاز به گزینه های غیر لبنی را در بین مردم ایجاد کرده است."

طی چند سال گذشته، شیرهای جایگزین لبنی مانند شیرهای ساخته شده از بادام، سویا و سایر گیاهان نشاسته ای یا آجیل محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. بعضی از مصرف کنندگان این نوشیدنی ها را اغلب به عنوان "جایگزینی سالم یا پایدارتر برای محصولات لبنی" می دانند. 

اما این محصولات دقیقاً چیستند و آیا از شیر گاو سالم ترند؟

 

آیا شیر گیاهی مغذی است؟

با مجله اینترنتی بیننده، همراه باشید تا به شما بگوییم که گزینه های شیر یا جایگزین های آن با ترکیب یا فشردن مواد گیاهی در آب ساخته می‌شوند. سپس مواد گیاهی هموژینه شده و تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند تا پایداری فیزیکی و ماندگاری محصول نهایی را افزایش دهند.


اگرچه این نوشیدنی های گیاهی اغلب به عنوان جایگزینی برای شیر لبنی مصرف می شوند، اما مشخصات غذایی یکسانی ندارند. شیر لبنی از نظر پروتئین، چربی و کربوهیدرات استاندارد است، اما نوشیدنی های گیاهی چنین نیستند. مشخصات مواد مغذی در شیر لبنی حاوی 8 گرم پروتئین در هر 240 میلی لیتر (1 فنجان) است. علاوه بر این، پروتئین موجود در شیر لبنی - آب پنیر و کازئین - حاوی همه نُه اسید آمینه ضروری است، در حالی که شیرهای گیاهی فاقد اسیدهای آمینه مهم در آ ترکیب بندی خود هستند."

 

شیر لبنی همچنین با ویتامین D غنی شده و به طور طبیعی شامل:

 

کلسیم
فسفر
پتاسیم
منیزیم
ریبوفلاوین
ویتامین B12.
ویتامین A (به جز شیرهای غیر چربی).

 

در مقابل، تمام مواد مغذی موجود در شیر بادام و جو دوسر به مقدار قابل توجهی غنی می شوند. به طور معمول میزان مواد مغذی موجود در شیر بادام و شیر جو دوسر، نسبت به شیر لبنی سنتی کمتر است، مگر اینکه غنی شده باشد. با این حال، هر دو این شیرهای جایگزین، دارای فواید و زیان های منحصر به فرد خود هستند.

 

مقایسه مواد مغذی

مشخصات مواد مغذی این اقلام بسته به نحوه فرآوری و افزودن ویتامین ها و مواد معدنی، از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است. 

داده های زیر از پایگاه داده جستجوی مواد غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده استخراج شده است.

 

جدول مواد مغذی موجود شیرها
شیر جو دوسر در مقابل شیر بادام

 

 

انتخاب شیر جو دو سر در مقابل شیر بادام: چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

سزار ساوزا (Cesar Sauza)، متخصص تغذیه در AltaMed Health Services در لس آنجلس، می گوید که شیر بادام یا جو دوسر را به طور قطع به عنوان اینکه سالم تر هستند، طبقه بندی نمی کند. "این بستگی به این دارد که مصرف کننده از این شیرها برای چه چیزی استفاده می کند. شیر بادام شیرین نشده جایگزینی کم کالری و کم کربوهیدرات به جای لبنیات می باشد، که می تواند برای افراد دیابتی یا کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، مفید باشد."

از طرف دیگر، شیر جو دوسر از آنجا که از جو دو سر در ساخت آن استفاده می گردد، کربوهیدرات بیشتری دارد. "این شیر برای افرادی است كه معده آنها قادر به تحمل لبنیات نیست و یا كسانی كه سعی می كنند از مصرف لبنیات اجتناب كنند، گزینه خوبی است."

در هر صورت "هر دو شیر جو دوسر و شیر بادام جایگزینهای خوبی برای شیر هستند و برای هر کسی که بخواهد شیر گاو را ترک کند، ارزش امتحان کردن را دارد."

اگر می خواهید بین شیر جو دو سر یا شیر بادام یکی را انتخاب کنید، توصیه می شود ترکیب مواد مغذی را مد نظر قرار دهید؛ اینکه طعم و بافت کدام یکی را نسبت به دیگری ترجیح می دهید، و یا از کدام ماده بیشتر خوشتان می آید، جودوسر یا بادام.

به عنوان مثال، گاهی اوقات این محصولات قند اضافه دارند. برای اطمینان، از چیزی که مصرف می کنید، برچسب را با دقت بررسی کنید. 

 

مواد مغذی اصلی که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • کالری ها:  کالری شیر بادام نسبت به شیر جو دوسر کمتر است و اگر می خواهید وزن خود را کنترل کنید، می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

 

  • چربی: جَنِت وانگ (Janette Wong)، متخصص تغذیه رژیم درمانی در مرکز پزشکی سانتا کلارا ولی ( Santa Clara Valley) در سَن خوزه کالیفرنیا، می گوید: سطح چربی در شیر بادام و جو دوسر مشابه است. اگرچه، به دلیل چربی زیاد آجیل ها از جمله بادام، شیر بادام، چربی بیشتری خواهد داشت. با این وجود "هر دو کم کالری بوده با مقدار کمی چربی اشباع شده در هر وعده."

 

  • پروتئین: شیرهای گیاهی پروتئین کمتری نسبت به لبنیات دارند، اما نه همیشه. "بسیاری از شیرهای گیاهی با کلسیم، ویتامین ها و حتی گاهی اوقات پروتئین، غنی می شوند تا آنها را از نظر مواد مغذی مشابه لبنیات بدون چربی و کالری درست کنند."

 

  • قندها: هنگام انتخاب نوشیدنی جایگزین، برای جلوگیری از قند اضافی، نوع شیرین نشده آن را انتخاب کنید. شیر جو دو سر و شیر بادام هر دو دارای مقداری قند طبیعی هستند، اما شیر جو دو سر قند بیشتری دارد. شیر جو دوسر، بیشتر از شیر بادام، سطح گلوکز خون را بالا می برد.

 

  • فیبر: وقتی بادام به عنوان غذاهای کامل مصرف می شود، منبع عالی فیبر است. اما وقتی به نوشیدنی های شیری تبدیل می شود، مقدار زیادی فیبر از دست می دهد. "شیر جو دوسر، همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمی - به ویژه بتا-گلوکان - است که به کاهش کلسترول و سطح قند خون کمک می کند و در نتیجه خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می دهد."

 

  • کلسیم: شیرهای گیاهی، به طور طبیعی حاوی کلسیم زیادی نیستند، اما بسیاری از آنها غنی شده اند. "کلسیم به دلیل وجود اسید فیتیک، ماده ای ضد مواد مغذی که باعث فراهمی زیستی یا جذب ضعیف مواد معدنی می شود، یک ماده مغذی محدود در جو دوسر است. بنابراین، چنین محصولاتی نیاز به غنی سازی دارند."

 

  • ویتامین ها: شیرهای گیاهی به طور معمول با طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی غنی می شوند تا مشخصات مواد مغذی آنها را کمی به آنچه در شیر لبنی یافت می شود، نزدیکتر کنند. "شیر بادام، نسبت به شیر جودوسر، کلسیم، منیزیم و ویتامین های A ، D و E بیشتری دارد، و بسته به مارک و تنوع آنها، مقادیر قابل توجهی پتاسیم، سدیم و شکر را نیز در خود جای می دهند."

 

  • مواد دیگر: گرچه شیر بادام و جو دوسر در اصل مواد اولیه به علاوه آب هستند، اما ممکن است حاوی تثبیت کننده ها، طعم دهنده ها، شکر یا سایر مواد افزودنی باشند. برای جزئیات خاص برچسب را بررسی کنید. "بهتر است به منظور جلوگیری از قند افزوده، انواع شیرین نشده آن را انتخاب نموده و به دنبال برندهایی که عاری از کاراگینان (ماده غلیظ کننده) و رنگها و طعم های مصنوعی هستند، بروید."

 

اگر محدودیت های غذایی دارید، یک گزینه که بشود آن را جایگزین لبنیات کرد، می تواند مفید باشد. بعنوان مثال، گزینه های گیاهی با پروتئین افزوده شده، در صورتی که در رژیم غذایی نیازهای پروتئینی را برآورده نکنید، می توانند گزینه های خوبی برای گیاهخواران باشند.

اگر به لبنیات حساسیت دارید یا در هضم لبنیات مشکل دارید، مانند عدم تحمل لاکتوز، شیر بادام یا شیر جو دوسر می توانند جایگزین های خوبی برای شیرلبنی باشند. 

"برای بسیاری از افراد، لبنیات باعث التهاب و مسائل مربوط به دستگاه گوارش می شود كه ممكن است از آنها مطلع نباشند، زیرا لبنیات همیشه بخشی از رژیم غذایی آنها بوده است. به همین دلیل، توصیه می شود که هرکسی که مشکل معده یا دستگاه گوارش دارد، ابتدا لبنیات را از رژیم خود قطع کند و نتایج آن را ببیند."

اگر به آجیل حساسیت دارید، باید به جای شیر بادام، شیر جو دو سر را انتخاب کنید.

شیرهای گیاهی
شیرهای گیاهی

 


طعم و بافت

همچنین اِلِمانی قوی از اولویت بندی شخصی در انتخاب بهترین شیر وجود دارد. "شیر جو دوسر به دلیل داشتن بافت صاف، خامه ای و عطر و طعم متعادل، کاملاً شبیه به شیر لبنی شناخته شده است، که باعث استفاده آن هم در نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو و هم در پخت و پز می شود. اما بافت خامه ای آن در بسیاری از موارد با افزودن مقدار کمی روغن، معمولاً روغن آفتابگردان، تکمیل می شود. بنابراین دوباره، برچسب را بخوانید.

شیر بادام نیز دارای "بافتی صاف، خامه ای و عطر و طعمی خنثی است که شباهت زیادی به شیر لبنی دارد، اگرچه برخی برندها ممکن است طعم بادام بیشتری داشته باشند."

و اگر طعم و مزه شیر بادام یا شیر جو دوسر را دوست ندارید، یک عالمه از شیرهای گیاهی دیگر وجود دارد که اخیراً به طور گسترده در دسترس هستند از جمله:

  • شیر سویا.
  • شیر برنج.
  • شیر بادام هندی
  • شیر نارگیل.
  • شیر بذر کتان.
  • شیر فندق.
  • شیر دانه کنف.
  • شیر مغز ماکادمیا.
  • شیر بادام زمینی
  • شیر گردو آمریکایی
  • شیر کینوا.
  • شیر کنجد.
  • شیر گردو

 

هر یک از این محصولات مشخصات غذایی خاص خود را دارند. "با توجه به طیف گسترده ای از گزینه های شیر گیاهی در بازار، بهترین روش، خواندن برچسب تغذیه برای اطمینان از انتخاب گزینه کم قند، با کلسیم و ویتامین های بیشتر و مواد تشکیل دهنده کمتر است. هر چه از مواد اولیه بیشتری برای شیر گیاهی استفاده شود، به معنای افزودن مواد مصنوعی بیشتر، مواد پرکننده، مواد نگهدارنده، قندهای اضافه شده و سایر موارد است."

"شیر سویا و شیر بر پایه نخود نسبت به سایر شیرهای گیاهی پروتئین بیشتری دارند. همچنین ممکن است شیر جو دو سر هم پروتئین زیادی داشته باشد، اما بسته به بِرند آن متفاوت است. بنابراین، انتخاب یک شیر  گیاهی غنی شده مهم است. بنابراین سعی کنید ماجراجو باشید و گزینه های موجود در فروشگاه های مواد غذایی خود را جستجو وکشف کنید."

همچنین لازم به ذکر است که همه گزینه های شیر گیاهی گران تر از شیرهای لبنی معمولی هستند. وقتی نوع یا برند جدید شیر گیاهی را امتحان می کنید به دنبال زمان حراج آنها باشید.

 

سایر نگرانی ها

برای برخی از افراد، تمایل به انتخاب یک شیر گیاهی ناشی از نگرانی برای محیط زیست است. به همین منظور، خاطر نشان می کنیم که، "تولید شیر گیاهی نسبت به شیر لبنی پایدارتر است، زیرا مطالعات انجام شده بر روی تولید شیر لبنی نشان داده است که بیشترین تأثیر زیست محیطی را هنگام استفاده از زمین، انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی و انرژی مورد نیاز برای پرورش گاوهای شیری دارد. وقتی صحبت از شیوه های کشاورزی پایدار و ایجاد تأثیرات زیست محیطی کمتر می شود، به نظر می رسد گیاهان بهتر از حیوانات هستند.

سرانجام، باید گفت: ”گرچه شيرهاي گياهي غالباً جايگزينی سالم براي شير لبني تلقي مي شوند، اما آنها را نبايد جايگزيني مغذی براي شير مادر، شيرخشك نوزاد و شير گاو در دوران نوزادي و كودكي دانست. شير مادر و شيرخشك نوزاد نبايد با شیر گیاهی جایگزین شوند؛ زیرا نوزادان در حال رشد، به کالری و مواد مغذی خاصی نیاز دارند که این نوع شیرها تأمین می کنند. "

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند کودکان بین یک تا دو سال شیر کامل گاو مصرف کنند. جایگزین کردن شیر گیاهی به جای محصولات لبنی حیوانی در نوزادان و کودکان می تواند منجر به کمبودهای غذایی شود.

 

 

 

 


U.S.NEWS

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
ترافل موزی کاراملی
ترافل موزی کاراملی

نوعی بیسکویت توپی کاراملی موزی با روکش شکلات که بسیار ساده است. درست کن و لذت ببر!

غذا و آشپزی 1399/10/08 مشاهده مطلب

انواع مختلف از نوشیدنی قهوه
انواع مختلف از نوشیدنی قهوه

در این بخش با انواع مختلفی از قهوه هایی که در منوی کافه ها می بینید و همچنین تفاوت آنها آشنا می شوید!

غذا و آشپزی 1399/10/11 مشاهده مطلب

اُملت با خمیر پنکیک
اُملت با خمیر پنکیک

در این مقاله، با یک ترفند جدید برای پخت یک املت خوشمزه در خدمتتان هستیم! بیایید با هم این املت با خمیر پنکیک را بپزیم!

غذا و آشپزی 1399/11/06 مشاهده مطلب

شیرینی پاریس برست
شیرینی پاریس برست

پاریس برست یکی از شیرینی های بین المللی و از معروف ترین شیرینی های فرانسه است و مورد پسند خیلی از نون خامه ای خورهای خودمان. پس با ما همراه باشید.

غذا و آشپزی 1399/12/05 مشاهده مطلب

نحوه تهیه خامه زده شده با روغن زیتون
نحوه تهیه خامه زده شده با روغن زیتون

آیا می دونستین که خامه قنادی یا خامه زده شده را میشه با روغن زیتون هم درست کرد؟ اگر نه، این مقاله برای شماست.

غذا و آشپزی 1400/02/28 مشاهده مطلب

6 نشانه کمبود پروتئین و رفع آن
6 نشانه کمبود پروتئین و رفع آن

پروتئین با ترمیم و تقویت عضلات، موتور بدن را در حالت سالم نگه می دارد و برای ترمیم ماهیچه ها، عملکرد سیستم ایمنی بدن، خون سالم و استخوان های قوی ضروری است.

ورزش و سلامتی 1400/06/17 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید