صخره نوردی تمرینی سرگرم کننده و مهیج

ورزش و سلامتی 1400/04/03 00:12:26
صخره نوردی تمرینی سرگرم کننده و مهیج
اگر از دمبل خسته شده اید و حوصله دویدن را هم ندارید، صخره نوردی را امتحان کنید. چرا که روشی سرگرم کننده، عالی و هوشمندانه است برای نرمش کردن.

برای یک تمرین سرگرم کننده و مهیج، صخره نوردی کنید

 


آیا حوصله تان از دمبل سر رفته؟ یا اینکه دویدن برایتان خیلی طاقت فرسا شده؟ یوگا می تواند واقعاً مفید باشد، اما شاید برای بعضی ها خیلی کند باشد؟ نگران نباشید؛  در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده به شما می گوییم که روش جالب و مؤثر دیگری هم برای داشتن یک تمرین خوب وجود دارد: صخره نوردی را امتحان کنید.

 

تصور عمومی بر این است که صخره نوردی یک ورزش ماجراجویی است. خب، همینطور هم است. اما، ورزشی است که هرکسی می تواند در آن شرکت نماید، و همچنین به شما کمک می کند تا فرم بدنتان را حفظ کنید. در نهایت، بسیاری از افراد به عنوان یک سرگرمی یا یک ورزش روزانه و روتین، صخره نوردی را انتخاب می کنند و در پایان به آن علاقه مند می شوند. 

 

"اعتقاد بر این است که صخره نوردی برای همه، در محیط داخلی یا فضای باز مناسب است. تنها یافتن آنچه برای شما مناسب است و پایبندی به آن، مهم است. صخره نوردی در محیط داخلی (باشگاه) به طور حتم، ایمن تر از صخره نوردی در فضای باز است؛ زیرا عوامل مختلفی مانند آب و هوا، زمین و شیبها و مسائل فنی که به ریسک آن اضافه می نماید، در یک مرکز داخلی که همان حرکت را شبیه سازی می کند، کاهش می یابد."

 

صخره نوردی، اغلب به عنوان ورزشی شناخته می شود که به قدرت بخش بالاتنه بدن نیاز دارد. اما گوراو جِی (Gaurav J) از بنگالورو شهری در هندوستان، مدیر سالن کوهنوردی Let's Play Climbing، می گوید: "این یک باور غلط است. این ورزش پاها را نیز بسیار درگیر می کند. تقریباً مانند رقصیدن است، که باید هنر رقص را یاد بگیرید. در صخره نوردی هم باید طرز کارکردن با پاها را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. بعد از آن بالاتنه شما قوی می شود که با ادامه تمرین، قدرت بدنی افزایش می یابد. بنابراین، بله، همه می توانند صخره نوردی را انجام دهند - مهم نیست که سطح قدرت آنها چقدر باشد." 

 

صخره نوردی داخل سالن
صخره نوردی داخل سالن

 

صخره نوردی - چه در فضای داخلی روی یک دیوار مصنوعی و چه در فضای باز روی تخته سنگ ها - بر قدرت بدن تأثیر می گذارد. گوراو معتقد است: "محکم گرفتن یا چنگ زدن برای انسان طبیعی است. اما در کنار آن، انعطاف پذیری و قدرت ماهیچه ها نیز وجود دارد که هنگام صخره نوردی به کار می آید. اگر عضلات ماهیچه خود را شل کنید، لیز می خورید و سقوط می کنید. اگر به اندازه کافی انعطاف پذیر یا پر تحرک نباشید و نتوانید سریع جابه جا شوید، ممکن است نتوانید پای خود را به جایگاه بعدی برسانید."

 

"اما در کنار همه اینها، صخره نوردی، یک ورزش شناختی محسوب می شود. باید مسیر را خودتان کشف کنید؛ به اصطلاح صخره نوردی "مسئله" را حل کنید. پس بله، در صخره نوردی، حل مسئله و تصویرسازی (برای ترسیم مسیری که طی خواهید کرد) با وجود اینکه لازم است، اغلب نادیده گرفته می شوند."


موارد فنی دیگری نیز وجود دارند، که نیاز به کمی یادگیری دارند. اما باید گفت که، اولین باری که وارد سالن بدنسازی شدید، نمی دانستید که چطور از همه وسایل استفاده کنید، درست است؟ افراد مبتدی باید یک مربی یا مِنتور خوب پیدا کنند تا صخره نوردی را بیاموزند و همچنین تکنیک های اساسی ترمز طناب (نحوه ایمن سازی طناب) و نحوه گره زدن ایمن را یاد بگیرند.


به عنوان یک مبتدی، می توانید در فضای سرپوشیده صخره نوردی کنید یا صخره نوردی ورزشی انجام دهید (یعنی با طناب و تونیک و صندلی صعود کوهنوردی). همچنین می توانید بولدرینگ یا صعود سنگ کوتاه را انتخاب کنید که شامل بالا رفتن از مسیرهای کوتاهتر در فضای باز است. این صخره ها به اندازه کافی پایین هستند تا دیگر نیازی به صندلی صعود نداشته باشید. اما تشکچه سقوط آزاد همیشه توصیه می شود.

 

اگر صخره ها کوتاه تر باشند، تمرین ها هم نسبتأ طاقت فرسا خواهند بود و تمرینات بدنی نسبتأ خوبی را به همراه خواهند داشت. اکثر سالن های ورزشی صخره نوردی، دارای دیواره های سنگی کوتاهی هستند که می توانید نحوه صعود آزاد و بدون طناب را بیاموزید.

 

صخره نوردی داخل سالن
صخره نوردی داخل سالن

 

 

"هیچ قانون مبتنی بر تجربه یا حساب سر انگشتی برای تعیین سطح قدرت مورد نیاز برای صعود وجود ندارد. اگر کسی هستید که توانایی بالا رفتن از نردبان را دارید و با کمک پاهای خود می توانید از میله آویزان شوید، قطعاً می توانید از دیوار بالا بروید. البته شدت صعود می تواند براساس توانایی های جسمی فرد، متفاوت باشد، اما هیچ پیش نیازی وجود ندارد." 

 

برای صخره نوردی بر روی آماده سازی بدن برای بالارفتن کار کنید؛ از جمله، تحرک لگن و شانه ها، توانایی آویزان شدن توسط بازوها و ساخت قدرت عضلانی مناسب.

 

صخره نوردی یک روش سرگرم کننده و متفاوت برای تمرین است. پس، پیشنهاد می شود، از پشت تردمیل بیرون آمده و صخره نوردی را امتحان کنید!

 


Mint Longe

 

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
فلزات سمی‌ای که نفس می کشیم!!!
فلزات سمی‌ای که نفس می کشیم!!!

آیا می دانستید که در ذرات معلق هوا به خصوص در شهرهای بزرگ، مقدار زیادی فلزات سنگین و سمی وجود دارند که با هر نفس خود آن ها را به درون ریه ها می کشیم؟

ورزش و سلامتی 1399/10/14 مشاهده مطلب

دویدن هنگام صبح یا پیاده روی هنگام عصر؟
دویدن هنگام صبح یا پیاده روی هنگام عصر؟

آیا نرمش کردن درساعات خاصی از روز برای بدن مفید است؟ دانشمندان مدتی است دریافته‌اند که زمان بندی روزها برای نرمش بر کیفیت سلامتی ما تأثیر می گذارد.

ورزش و سلامتی 1399/11/20 مشاهده مطلب

میوه پوملو یا دارابی و فواید آن
میوه پوملو یا دارابی و فواید آن

پوملو (دارابی) نوعی از مرکبات آسیایی است که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های مفید است.

ورزش و سلامتی 1400/02/01 مشاهده مطلب

8 ماده غذایی مورد نیاز دوندگان برای کاهش وزن
8 ماده غذایی مورد نیاز دوندگان برای کاهش وزن

اگر قصد لاغر شدن با دو را دارید، باید این 8 ماده غذایی را به برنامه خود اضافه کنید تا بتوانید به هنگام خستگی تجدید قوا نمایید.

ورزش و سلامتی 1400/04/23 مشاهده مطلب

کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش طول عمر با آب لبو
کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش طول عمر با آب لبو

آیا میدونستین که چغندر یا همون لبوی خودمان با اون رنگ خوش رنگش خطر ابتلا به سرطان رو کاهش میده و به همین ترتیب باعث افزایش طول عمر و بهبود وضعیت شناختی میشه؟

ورزش و سلامتی 1400/05/03 مشاهده مطلب

اثرات پنهان استفاده از دارچین
اثرات پنهان استفاده از دارچین

باز هم پاییز و بازگشت طعم های پاییزی. دارچین یکی از این ادویه های خوشمزه و سالم است که در بسیاری از غذاها و دسرها استفاده می شود.

ورزش و سلامتی 1400/06/20 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید