آیا یک کالری واقعا یک کالری است؟

ورزش و سلامتی 1400/03/06 23:50:58
آیا یک کالری واقعا یک کالری است؟
در صورتی که منبع غذایی بادام باشد، یک کالری درج شده روی برچسب با یک کالری هضم و جذب شده یکی نیست. و آجیل ها باعث چاقی نمی شوند. حالا به شما می گوییم چطور؟

آیا یک کالری، واقعا یک کالری است؟  نه همیشه، وقتی صحبت از بادام می شود!

 

طبق یافته های جدید در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده، می خوانید که محققان دانشگاه تورنتو دریافته اند، در صورتی که منبع غذایی بادام باشد، یک کالری درج شده روی برچسب با یک کالری هضم و جذب شده یکی نیست. 

 

این یافته ها می باید به کاهش نگرانی های مداوم مربوط به افزایش وزن توسط بادام کمک کند؛ که علیرغم مزایای بی شمار شناخته شده مغزها به عنوان منبع گیاهی پروتئینی، ویتامین ها و مواد معدنی همچنان این نگرانی ها پا برجاست.

 

جان سیونپایپر، محقق اصلی این مطالعه و دانشیار دانشگاه گروه های علوم تغذیه ای و پزشکی در دانشکده پزشکی Temerty می گوید: "آجیل ها، به طور کلی در دو دهه گذشته سالم قلمداد می شدند، اما پیام های مربوط به مغزها اغلب با این ادعای منفی همراه است که چربی و انرژی زیادی دارند."

 

" امروزه این اخطار را هنوز در رسانه ها و اینترنت می بینیم و این بخشی از بسیاری از رهنمودهای بالینی بوده است، گرچه در حال تغییر است." 

 

"محققان دیگری نشان داده اند که مسئله قابلیت دسترسی زیستی با آجیل وجود دارد که ممکن است کالری درج شده بر روی برچسب با کالری جذب شده یکی نباشد. این مطالعه تاثیر آن را با بادام در جمعیت مربوطه سنجیده و تعیین می کند."

 

محققان با مشاهده نمونه های مدفوع دریافتند که پس از هضم، حدود 20 درصد کالری حاصل از چربی موجود در بادام جذب نشده باقی می ماند. این بدان معنی است که به طور کلی در بین شرکت کنندگان این تحقیق به میزان دو درصد انرژی کمتری از رژیم غذایی جذب می شود.

 

فردی که در یک رژیم غذایی روزانه یه میزان 2000 تا 3000 کالری بادام بخورد، 40 تا 60 کالری کمتر از آنچه توسط فاکتورهای Atwater، پیش بینی می شود، کالری جذب می کنند و متاسفانه بسیاری از برچسب های غذایی بر اساس آن هستند. این می تواند منجر به کاهش وزن تا 2.9 کیلوگرم یا 6.3 پوند در طول یک سال شود، در صورتی که هیچ گونه جبرانی به صورت افزایش مصرف یا کاهش مصرف انرژی نداشته باشد.

 

شرکت کنندگان در این تحقیق اضافه وزن پیدا نکردند، که این با اکثر آزمایشات با کیفیت بالا که میزان مصرف آجیل و افزایش وزن را اندازه گیری می کنند، مطابق است.

 

محققان از یک آزمایش متقاطع تصادفی برای مطالعه  بر روی 22 زن و مرد مبتلا به کلسترول بالا استفاده کردند. آنها تحت یک سری درمان سه ماهه رژیم غذایی قرار گرفتند که به اندازه یک دوره شستشوی یک هفته ای از هم فاصله داشتند.

 

همه شرکت کنندگان در این تحقیق از رژیم NCEP Step-2 (چربی اشباع شده و کلسترول پایین، بخشی از برنامه ملی آموزش کلسترول ایالات متحده) استفاده کردند. سه درمان رژیمی شامل بادام دوز کامل (75 گرم در روز یا سه چهارم فنجان) بود. نصف یک بادام (بادام نیم دوز) به همراه مافین یا کلوچه های نیم دوز؛ و مافین های دوز کامل تحت کنترل.

ارزش غذایی مافین ها از نظر مقدار پروتئین، فیبر و چربی با بادام مطابقت دارد.

 

استفانی نیشی، دانشجوی دکترای علوم تغذیه در زمان انجام این تحقیق که اکنون یک دانشجوی فوق دکترا است، گفت: "یک جنبه منحصر به فرد در این مطالعه، ارزیابی افراد با کلسترول بالا است که در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند." 

 

"این کار قبلاً با این جمعیت انجام نشده است و مهم است زیرا این گروه به دلیل داشتن شواهدی در مورد مصرف آجیل و سلامت قلب، پیامهای زیادی برای خوردن آجیل بیشتر دریافت می كنند."

 

نیشی و سیون پایپر هر دو معتقد هستند كه بین تعداد آجیل هایی كه به افراد توصیه می شود و تعداد واقعی آنچه می خورند، به طور كلی و در جمعیت های در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی و سایر موارد ، فاصله زیادی وجود دارد.

 

موانع دیگری که از نگرانی در مورد افزایش وزن ناشی می شوند، زیانبخش هستند.

مرکز دیابت کانادا هم اخیراً درمان های خود را تا حدی بر اساس یافته های این مطالعه و برای جلوگیری از لکه دارکردن نام آجیل و افزایش وزن تنظیم کرده است. 

 

 

 

 


Sci Tech Daily

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
دویدن هنگام صبح یا پیاده روی هنگام عصر؟
دویدن هنگام صبح یا پیاده روی هنگام عصر؟

آیا نرمش کردن درساعات خاصی از روز برای بدن مفید است؟ دانشمندان مدتی است دریافته‌اند که زمان بندی روزها برای نرمش بر کیفیت سلامتی ما تأثیر می گذارد.

ورزش و سلامتی 1399/11/20 مشاهده مطلب

گردو و سلامت قلب
گردو و سلامت قلب

گردو دارای مواد مغذی و ریز مغذی ‌های اساسی و ضروری است و یکی از بهترین منابع از پروتئین‌ های گیاهی نیز می باشد. پس آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

ورزش و سلامتی 1399/11/29 مشاهده مطلب

یکی از اثرات جانبی نوشیدن "چند فنجان" قهوه در روز
یکی از اثرات جانبی نوشیدن "چند فنجان" قهوه در روز

مصرف بیش از حد قهوه در طی روز عوارض جانبی از قبیل سردرد، افزایش ضربان قلب، لرزش عضلات، بی‌خوابی و عصبی شدن را دارد. ولی یک مزیت هم دارد!

ورزش و سلامتی 1399/12/02 مشاهده مطلب

پیاده روی و تاثیر آن بر روی قلب، استخوان و عضلات
پیاده روی و تاثیر آن بر روی قلب، استخوان و عضلات

تا حالا به این فکر کردید که چند قدم پیاده روی می تونه تاثیر بهتری بر سلامتی داشته باشه؟ چند قدم کافیه؟ آیا لزومی دارد که حتما 10000 گام در روز برداریم؟

ورزش و سلامتی 1400/01/31 مشاهده مطلب

کربوهیدرات بالا و رابطه آن با پرخوری
کربوهیدرات بالا و رابطه آن با پرخوری

آیا میدونین کربوهیدرات ها چه هستن؟ چه مقدار باید مصرف بشن؟ اصلا مصرف بشن یا نه؟ اگر زیاد مصرف بشن چه ضرری داره؟ ارتباطش با سیگنال پاداش مغزی چیه؟

ورزش و سلامتی 1400/02/01 مشاهده مطلب

آیا واقعا لازم است روزانه 8 لیوان آب نوشید؟ 
آیا واقعا لازم است روزانه 8 لیوان آب نوشید؟ 

در اینجا دانشمندان ورزشی به سؤال شما در مورد اینکه آیا واقعاً لازم است روزانه 8 لیوان آب بنوشیم، پاسخ می دهند.

ورزش و سلامتی 1400/02/23 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید