این ۸ ماده غذایی را اشتباه مصرف نکنیم

غذا و آشپزی 1400/02/25 23:15:40
این ۸ ماده غذایی را اشتباه مصرف نکنیم
خیلی از ماها برای اینکه تو درست کردن غذا یا تزیین آن سلیقه به خرج دهیم، کارهایی می کنیم که باعث میشه آن ماده غذایی تمام خاصیت خودش را از دست بده.

این ۸ ماده غذایی را درست مصرف کنید تا ارزش غذایی آنها حفظ شود!


اکثر ما هنگام آشپزی گاهی دست به ابتکاراتی می‌زنیم که امکان دارد خواص خوراکی‌ها را کم کند یا به طور کامل خواص آنها را از بین ببرد.

در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده، به اشتباهاتی می پردازیم که می‌توانند مانع جذب ویتامین‌ها و املاح معدنی در غذاها بشوند. 

این اشتباهات به شرح زیر می باشند: 

 

غلات کامل

غلات کامل و حاوی سبوس، و حبوباتی چون انواع لوبیا، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فیتات هستند که به ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذاها متصل می‌شود و از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کند. پس همیشه این غلات را قبل از مصرف باید در آب قرار دهید.

 

توت فرنگی

چاقو زدن به توت فرنگی یا خرد کردن آن، منجر به کاهش شدید جذب ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه می‌شود. ویتامین ث موجود در توت فرنگی به نور و اکسیژن حساس است و وقتی در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد، از بین می‌رود.


سیر

برعکس توت فرنگی که حاوی ویتامین ث و در برابر نور حساس است، آلیسین موجود در سیر که خواص ضد سرطانی دارد، با قرار گرفتن در معرض نور و هوا بیشترین میزان اثربخشی را دارد. سیر را خرد کنید و بعد آن را به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوا قرار دهید سپس استفاده کنید.


ماست

ماست حاوی آب است که البته خیلی‌ها راغب به مصرف آن نیستند. این در حالی است که این مایع حاوی پروتئین، ویتامین ب ۱۲ و فسفر است. پس ماست را با آب موجود در آن مخلوط و از حرارت دادن آن با غذاها نیز اجتناب کنید، چون باکتری‌های مفید موجود در آن بر اثر حرارت از بین می‌رود.

 

گوجه‌فرنگی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ضد سرطان و ضد بیماری‌های قلبی است، بنابراین بهتر است برای بهره بردن از این فواید، گوجه فرنگی را بپزید.


مارچوبه

این سبزی ارزشمند را آب‌پز نکنید. این کار باعث خارج شدن ویتامین ث موجود در آن می‌شود. بهتر است این سبزی را بخارپز و در نهایت کبابی کنید. 


دانه کتان

دانه کتان خواص درمانی  بسیاری دارد ضمن این که منبع غنی از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ است که در بدن به لیگنان (ماده شیمیایی گیاهی) تبدیل می شود و خاصیت ضد سرطانی دارد. معده ما قادر به هضم این دانه نیست، بنابراین برای استفاده از خواص تغذیه‌ای آن، این دانه را آسیاب کنید تا بخش‌های ارزشمند آن از بین نرود.


کلم بروکلی

این نوع کلم سرشار از ویتامین ث، کلروفیل، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد سرطانی است؛ بنابراین آن را به شکل بخارپز یا آب‌پز مصرف کنید و از سرخ کردن آن بپرهیزید تا باعث از دست رفتن مواد مغذی موجود در این سبزی نشوید.

 

 

 

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
پاستای مخصوص فصل بهار
پاستای مخصوص فصل بهار

در این مقاله آموزش یک نوع پاستا، مخصوص فصل بهار را با شما به اشتراک گذاشتیم. یک نوع پاستای سبزیجات با مارچوبه و کرفس. درست کنین و لذت ببرین.

غذا و آشپزی 1400/01/31 مشاهده مطلب

کیک اسپرسو شکلاتی
کیک اسپرسو شکلاتی

در این مقاله طرز تهیه این دسر بسیار عالی و پر ملات را برای دوستداران شکلات، آوردیم که حتمأ دوست خواهند داشت!

غذا و آشپزی 1400/03/10 مشاهده مطلب

نان پسته برای صبحانه
نان پسته برای صبحانه

در این بخش طرز تهیه یه نون پسته لذیذ و مغذی را براتون آماده کردیم که برای وعده صبحانه می تونید ازش استفاده کنین. دستور از ما پخت از شما.

غذا و آشپزی 1400/03/16 مشاهده مطلب

بستنی یخی قهوه دم سرد
بستنی یخی قهوه دم سرد

این بستنی یخی خوشمزه که از قهوه دم سرد درست شده، نه اونقدر تلخه مثل اسپرسو، نه اونقدر شیرین مثل شکلات. امیدواریم درست کنید و لذتش رو ببرید!

غذا و آشپزی 1400/03/29 مشاهده مطلب

آیا برنج قهوه ای از برنج سفید سالم تر است؟
آیا برنج قهوه ای از برنج سفید سالم تر است؟

وقتی صحبت از انتخاب بین برنج سفید و قهوه ای می شود، بسیاری معتقدند که برنج قهوه ای فواید بیشتری برای سلامتی دارد. حال بریم ببینیم که حقیقت ماجرا چیست!

ورزش و سلامتی 1400/06/29 مشاهده مطلب

نان ابر و بادی کدو حلوایی با پنیر خامه ای
نان ابر و بادی کدو حلوایی با پنیر خامه ای

در این نان ابر و بادی کدو حلوایی دارچینی با پنیر خامه ای از کره کدو حلوایی استفاده شده که طرز تهیه آن هم در این مقاله آورده شده است.

غذا و آشپزی 1400/08/04 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید