آیا واقعا لازم است روزانه 8 لیوان آب نوشید؟ 

ورزش و سلامتی 1400/02/23 19:46:47
آیا واقعا لازم است روزانه 8 لیوان آب نوشید؟ 
در اینجا دانشمندان ورزشی به سؤال شما در مورد اینکه آیا واقعاً لازم است روزانه 8 لیوان آب بنوشیم، پاسخ می دهند.

حتما باید 8 لیوان آب در روز بنوشیم یا نه؟ 

 

در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده، دانشمندان علوم تربیت بدنی در مورد اینکه آیا واقعاً لازم است روزانه 8 لیوان آب بنوشید، توضیح می دهند.

هوای گرم و روزهای طولانی، "هیدراته ماندن" و هشت لیوان - یا حدود دو لیتر - آب نوشیدن در روز را یادآوری می کنند.

نمی خواهیم بطری آب کسی را آنقدر پرکنیم که بترکد، اما افراد سالم می توانند در اثر نوشیدن زیاد آب بمیرند. یک فیزیولوژیست ورزشی، تامارا هوباتلر در این باره می گوید: تحقیقاتم بر روی افزایش بیش ار حد آب بدن و چگونگی تأثیر آب زیاد بر بدن است. از آنجا که تعادل آب و سدیم برای زندگی ضروری است، بسیار نادر است که افراد در اثر نوشیدن زیاد - یا کم - مایعات بمیرند. در بیشتر موارد، فرآیندهای دقیق مولکولی بدن شما ناخودآگاه از شما مراقبت می کنند.

 

یک بازیکن فوتبال در حین تمرین آب می نوشد. در سال های اخیر، بسیاری از مربیان بر تأمین آب بدن تأکید کرده اند.
یک بازیکن فوتبال در حین تمرین آب می نوشد. در سال های اخیر، بسیاری از مربیان بر تأمین آب بدن تأکید کرده اند.

 

آبی که می‌خوریم، در برابر آبی که از دست می‌دهیم!

با شروع بهار، چالش های آبرسانی به بدن در مدارس، ورزش ها و محل های کار ریشه می دوانند. این چالش های آبرسانی که بسیار هم به بازار عرضه می شوند، در خدمت ایجاد اعتماد متقابل و رقابت دوستانه است تا اطمینان حاصل شود که ما در طول روز به مقدار لازم آب می نوشیم.

هیدراتاسیون (آبرسانی) و "چالش های گالن"، این عقیده را تایید می کند که مصرف آبِ فراتر از نیاز فیزیولوژیکی - یا تشنگی - سالم است.
اما این طوری نیست. نیازهای فردی بدن به میزان آب مصرفی در اصل بر اساس میزان آبی است که مردم از دست می دهند. 

میزان آب مورد نیاز هر شخص عمدتأ به سه عامل بستگی دارد:

•    وزن بدن. افرادی که چاق تر اند به آب بیشتری احتیاج دارند.
•    دمای محیط.  وقتی هوا گرمتر است، مردم عرق می کنند و آب بدن خود را از دست می دهند.
•    سطح فعالیت بدنی. افزایش شدت ورزش باعث افزایش عرق ریزان می شود.

بنابراین، استراتژی "یک اندازه متناسب با همه" در جایگزینی مایعات، مانند نوشیدن هشت لیوان هشت اونس (226 گرمی) آب در روز، برای هر کسی مناسب نیست.

هنوز مشخص نیست که توصیه مصرف آب 8 8x (هشت لیوان هشت اونسی) از کجاست. شاید، این آستانه مصرف دو لیتری ناشی از تفسیر نادرست توصیه های اصلی ارائه شده توسط شورای غذا و تغذیه ایالات متحده در سال 1945 و همچنین سازمان ایمنی غذایی اروپا در سال 2017 باشد، که بیان می کند مقدار توصیه شده روزانه آب شامل تمام نوشیدنی ها به علاوه مایع موجود در غذاها است.

این بدان معناست که بخار یا مایع موجود در غذاها، به ویژه میوه های تازه، نوشابه های گازدار، آب میوه ها، سوپ ها، شیر و قهوه، به این میزان آب توصیه شده در روز کمک می کند. این راهنمایی ها رسمأ اعلام می کنند که بخشی از مقدار توصیه شده آب بدون نوشیدن فنجان های اضافی آب ساده قابل دستیابی است.

و توجه به این نکته حائز اهمیت است که الکل خاصیت ادرارآوری دارد - اتانول مستقیماً روی کلیه ها تأثیر می گذارد، از این رو میزان ادرار افزایش می یابد- نوشیدنی های کافئین دار، مانند چای و قهوه، از دست دادن آب ادرار را بیش تر از مقدار آب موجود در این نوشیدنی ها افزایش نمی دهند؛ یعنی به همان اندازه چای و قهوه مصرفی آب از دست می دهیم، نه بیشتر.

 

سلطانی به نام کلیه 

اکنون، ممکن است از خود بپرسید که چرا چنین است. به هر حال، از بسیاری از افراد شنیده اید که باید بیشتر و بیشتر و بیشتر بنوشید.

از آنجا که تعادل کلی آب بدن یا آنچه دانشمندان ورزش آن را هوموستازی می نامند، پیچیده است، پستانداران با انجام تنظیمات لحظه ای در کلیه زنده می مانند. به همین دلیل است که وقتی صحبت از آبرسانی می شود، کلیه های ما سلطان هستند.

درون هر کلیه – که ما فقط به یک مورد آن احتیاج داریم ( به عبارت دیگر، محض احتیاط، ما با یک کلیه یدکی به دنیا می آییم) - یک شبکه مخفی از کانال های آکواپورین -2 (AQP-2) است که به هورمونی به نام آرژنین وازوپرسین پاسخ می دهند. این هورمون اصلی ضد ادرار (احتباس آب) بدن است. توسط غده هیپوفیز خلفی در پاسخ به سیگنالهای عصبی ارسال شده از سنسورهای ویژه مغز ترشح می شود که تغییرات ظریف موجود در تعادل آب را تشخیص می دهد. به این سنسورهای تخصصی "اندام های دورانی" گفته می شود.

کلیه ها در پاسخ به هرگونه اختلال در تعادل آب، در مدت 40 ثانیه، تنظیمات مولکولی را برای کمبود آب و یا مصرف بیش از حد آب انجام می دهند. این تنظیمات از اجتماع کانالهای آب AQP-2 حاصل می شود که تعداد آنها در هر سلول مجرای جمع آوری شده، حدود 12 میلیون است.

به همین دلیل است که وقتی ما بیش از نیاز بدن - بیش از تشنگی - آب می نوشیم، باید فوراً آب اضافی را بیرون آوریم. یا وقتی در حین تمرین بطری آب خود را فراموش می کنیم، برای صرفه جویی در مصرف آب بدن، از ادرار کردن دست می کشیم. این اقدام سریع و هماهنگ بین مغز، اعصاب جمجمه و کلیه ها بسیار کارآمدتر و دقیق تر از هر برنامه تلفن، ابزار یا توصیه شخصی است.

 

آیا این نوشیدن نتیجه خوبی می دهد؟

داده ها حاکی از آن است که نوشیدن حدود دو لیتر آب در روز، تشکیل سنگ کلیه را در افرادی با سابقه داشتن کلیه سنگ ساز کاهش می دهد و میزان عفونت های مثانه را در افرادی که سابقه عفونت مثانه دارند کاهش می دهد.

بهبود وضعیت ظاهر پوست، عملکرد کلیه و یبوست، با افزایش مصرف آب، صراحتأ توسط علم پشتیبانی نمی شود. نوشیدن آب اضافی به تنهایی به کاهش وزن کودکان کمک نمی کند مگر اینکه مصرف آب جایگزین مصرف نوشیدنی هایی با کالری بالاتر مانند نوشابه و یا آب گازدار شود یا باعث شود افراد، قبل از غذا احساس "سیری" کنند.

نوشیدن آب می تواند بر وضعیت روانی برخی افراد تأثیر بگذارد. برخی مطالعات عملکرد شناختی بهتری را پس از افزایش مصرف آب گزارش می کنند؛ در حالی که زنان مبتلا به اضطراب، بر این باور اند که مصرف آب ضروری و اجباری حس بهتری به آنها می بخشد؛ که احتمالاً در اثر فعال شدن سیستم پاداش است که دوپامین را افزایش می دهد. بسیاری از بیماران اسکیزوفرنی، از مصرف کنندگان آب اجباری هستند و اظهار می کنند که "صداهایی" به آنها می گویند که بنوشند و نوشیدن آب این صداها را سرکوب می کند.

نکته قابل توجه اینکه، مطالعات حاصل از تصویربرداری از مغز تأیید می کند که نوشیدن آب اضافی ناخوشایند است و به تلاش عضلانی بیشتری نسبت به نوشیدن هنگام تشنگی نیاز دارد. مغز ما تلاش می کند تا از نوشیدن بیش از حد دائمی یا عطش بیش از حد، جلوگیری کند؛ زیرا "تشنگی بیش از حد" باعث بیماری پر ادراری مزمن (پلی یوریا) می شود، که می تواند منجر به تغییرات مجراهای داخلی مانند تورم مثانه، گشاد شدن حالب (مجاری ادرار)، هیدرونفروز (ورم یا آب آوردگی کلیه) و نارسایی کلیه شود.

بنابراین، آیا لازم است روزانه هشت لیوان آب بنوشید؟ تا زمانی که احساس تشنگی نداشته باشید، نوشیدن آب اضافی سود زیادی بر روی سلامتی نخواهد داشت اما مضر هم نخواهد بود. با این حال، اگر کلیه ها می توانستند صحبت کنند، آنها می گویند که چالش های آبرسانی چیزی فراتر از افزایش ادرار به دنبال ندارند.

 

 

 


SciTechDaily

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
فلزات سمی‌ای که نفس می کشیم!!!
فلزات سمی‌ای که نفس می کشیم!!!

آیا می دانستید که در ذرات معلق هوا به خصوص در شهرهای بزرگ، مقدار زیادی فلزات سنگین و سمی وجود دارند که با هر نفس خود آن ها را به درون ریه ها می کشیم؟

ورزش و سلامتی 1399/10/14 مشاهده مطلب

تأثیرگذاری لبنیات برروی هورمونها
تأثیرگذاری لبنیات برروی هورمونها

می دانستید که مصرف لبنیات بر روی هورمون ها تأثیر سو دارد؟ آیا تا به حال مصرف شیر غیر لبنی را امتحان کرده‌اید؟ با ما همراه شوید؟

ورزش و سلامتی 1399/10/30 مشاهده مطلب

چگونه سالم چاق شویم؟
چگونه سالم چاق شویم؟

این مقاله مناسب کسانی است که کمبود وزن دارند و چند ماده غذایی سالم و موثر که در افزایش وزن و چاقی موثر هستند را به شما معرفی می کنیم.

ورزش و سلامتی 1399/11/26 مشاهده مطلب

گردو و سلامت قلب
گردو و سلامت قلب

گردو دارای مواد مغذی و ریز مغذی ‌های اساسی و ضروری است و یکی از بهترین منابع از پروتئین‌ های گیاهی نیز می باشد. پس آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

ورزش و سلامتی 1399/11/29 مشاهده مطلب

تقویت مو با تغذیه مناسب
تقویت مو با تغذیه مناسب

اگر روی موهای خودتون حساس هستین و یا ریزش شدید مو دارین، این مقاله توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای تقویت مو آورده است.

ورزش و سلامتی 1400/02/21 مشاهده مطلب

دوز مناسب نرمش برای بالا بردن عملکرد مغز
دوز مناسب نرمش برای بالا بردن عملکرد مغز

شواهدی حاکی از آن است که بلافاصله پس از کمی تقلا و نرمش مناسب و در حد اعتدال، عملکردمان در کارهای ذهنی، یا همان عملکرد شناختی ذهن ما بالا می رود.

ورزش و سلامتی 1400/03/11 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید