7 تجربه از هدایت سئو در بازاریابی دیجیتال

7 تجربه از  هدایت سئو در بازاریابی دیجیتال
اگر شرکتی تاسیس کردید یا با شرکتی قرار است طرف قرارداد باشین و تمام مسائل مربوط به بازاریابی دیجیتال آن شرکت را به عهده گرفتین این مقاله مال شماست.

تجارب بدست آمده از هدایت سئو در یک آژانس بازاریابی دیجیتال

 

هدایت سئو در یک آژانس بازاریابی دیجیتال یا حتی رشد سازمان شخصی خود شما، مملو از مشکلات احتمالی است. در این مقاله از مجله اینترنتی بیننده چند درس برای کمک به شما ارائه شده است.

قبل از تأسیس شرکت فعلی خود، من تیم سئو را در یک آژانس بازاریابی دیجیتال برای مشتریان SMB به مدت شش سال هدایت می کردم.

من هیچ تجربه قبلی در اداره یک بخش نداشتم، چه برسد به یک شرکت.

به طور حتم، من بسیاری از اشتباهاتی که مبتدیان با آن روبرو می شوند را مرتکب شدم.

در این مقاله، هفت نکته مهم را که در مورد هدایت سئو در داخل آژانس آموخته ام، پیدا خواهید کرد - مواردی که کاش کسی آن زمان به من می گفت.

 

1. خدمات خود را با دقت انتخاب کنید

 

ما خودمان را به عنوان یک آژانس کامل بازاریابی دیجیتال در نظر گرفته بودیم، اما اکنون که به گذشته نگاه می کنم، اینگونه نبودیم.

به هیچ وجه!

ما تجربه کافی یا کارمندی نداشتیم که بتوانیم در همه چیز عالی باشیم.

و حتی اگر همه اینها را داشتیم، من (اکنون) کاملاً معتقدم که شما باید با دقت جایگاه خود را انتخاب کنید و در آن بخش واقعاً عالی شوید.

بنابراین، ما در واقع یک آژانس کامل بازاریابی دیجیتال نبودیم. صادقانه بگم، ما حتی در طیف کاملی از خدمات سئو هم عالی نبودیم.

وقتی صحبت از سئو فنی، تحقیق در مورد کلمات کلیدی و استراتژی شد، ما فوق العاده عمل می کردیم، اما در ایجاد محتوا، ایجاد لینک و انجام روابط عمومی دیجیتال کمبود داشتیم.

در نتیجه، گاهی نظریه های ما در هنگام اجرا فقط به دلیل عدم محتوای عالی و نبودن پیوندهای پشتیبانی، به پتانسیل کامل خود نمی رسیدند.

این امر نه تنها تأثیر منفی بر درک کلی کار سئو ما گذاشت، بلکه اثر منفی آن به طراحی وب و سایر خدمات ارائه شده نیز منتقل شد.

جالب اینجاست که، مشتریانی که کاملاً آن اثر منفی را از بین بردند، محتوا مدار و با روابط عمومی بالا بودند.

با کمک هم، و یک رابطه مسالمت آمیز، وقتی که در حال ایجاد لینک ها و رسیدن به روابط عمومی بالا بودیم، محتوای بسیار خوبی ایجاد کردیم - همه اینها نیازمند یک پایه فنی محکم است.

 

درس گرفته شده: ما نباید تولید محتوا، ایجاد پیوندها و روابط عمومی دیجیتال ارائه می کردیم. این کار تخصصی ما نبود. در عوض ما باید با متخصصان واقعی در این زمینه ها همکاری می کردیم.


2. برای بستن قرارداد، تمام تلاش و انرژی خود را نگذارید

 

تا وقتی که نیروی فروش خبره ای ندارید و به دنبال یک قرارداد سازمانی که مستلزم تمام تلاش و انرژی شما باشد، نیستید، وقت زیادی برای برنده شدن در قرارداد با هر مشتری احتمالی نگذارید.

مشتری های احتمالی معمولاً از شما می خواهند قبل از امضای قرارداد، تحقیقات زیادی را بدون هیچ دستمزدی انجام دهید. متأسفانه، گاهی اوقات آنها در اصل به دنبال گرفتن ایده های رایگان هستند.

این اتفاق در کل صنعت مشاوره رخ می دهد و ده ها سال است که به همین صورت است.

می دانم، که چنین اتفاقی در SEO بسیار تکان دهنده است ... چه می شود گفت؟ در آن زمان جوان و ساده لوح بودم.

در ابتدا، ما تمام تلاش خود را می کردیم و برای هر مشتری پیشنهادی مفصل می نوشتیم. اما میزان بازگشت سرمایه در آن خیلی پایین بود.

مطمئناً، ما برنده قرارداد می شدیم - اما تعداد زیادی را هم از دست دادیم.

گاهی اوقات "نه" محکمی می گرفتیم، گاهی هم  ارتباطشان را با ما بدون هیچ توضیحی قطع می کردند و فکر می کردیم که ایده های ما مشتری را پرانده است.

در طول سال ها، فرآیند امتیازدهی خود را اصلاح کردیم و قرار شد که در ابتدای فرایند بستن قرارداد، مشتری را از قیمت های تقریبی خود مطلع کنیم.

از کِیس های مطالعاتی استفاده کردیم که نحوه کارمان را توصیف می کرد و اینکه چگونه آن کار را انجام داده ایم و به چه دستاوردی رسیده ایم.

و هنگامی که در حال دریافت سیگنال های مثبت بودیم، یک طرح کلی اولیه و سخت اما درخور با آنچه مشتری از ما انتظار داشت، ارائه می دادیم.

اگر هنوز خوب بودیم، آن را در یک پیشنهاد رسمی توصیف می کردیم.

تا رسیدن به آن مرحله، می دانستیم که 80-90٪ احتمال بردن قرارداد را داریم.

اگر مشتری می خواست ایده ها و تحقیقات بیشتری را از ما در حین پروسه فروش دریافت کند، باید آنها را امضا می کرند.

بدون استثناء.

اگر بلافاصله نمی توانستند بستن کامل قرارداد را متعهد شوند، با یک چیز کوچک شروع می کردیم تا به آنها بفهمانیم که کار با ما چگونه است و با چه کسانی معامله می کنند.

 

درس گرفته شده: اگر منابع فروش کمی دارید، مراقب باشید که چقدر وقت خود را صرف رضایت مندی مشتری احتمالی خود می کنید. یک فرآیند فروش کارآمد ایجاد کنید که برای شما مفید باشد و منجر به بازگشت سرمایه سالم در زمان سرمایه گذاری بر روی بستن قرارداد، شود.


3. با همه برای پروژه های بزرگ قرارداد ننویسید

 

پروژه های عظیم معمولا نا تمام می مانند – و پیشنهادهای آنها عملی نمی شود. کسی که پروژه ای را برایش می نویسید را بهتر است در اولویت قرار دهید.

اگر مشتریهای احتمالی صاحب مشاغل کوچکی است، آیا فکر می کنید که آنها باید حسابرسی 40 صفحه ای سئو تکنیکال شما را درک کنند؟ نه البته که نه.

اگر در حال نوشتن توصیه هایی برای یک برنامه نویس هستید ، آیا آنها باید از استراتژی محتوای کاملی که تنظیم کرده اید مطلع شوند؟ احتمالا نه.

کمی از سوابق خود را به همراه پیشنهاداتی که مربوط به آنها است را به آنها بدهید؛ مانند مانند نحوه بهبود ساختار پیوند داخلی.

پروژه های خود را با چشم باز برای طرف قرارداد خود بنویسید.

اگر در سِمَت های مختلفی هستند، پروژه های مختلف تحویلشان دهید. آنها را مختصر بنویسید؛ در اصل موارد ضروری را در آنها بگنجانید، اما به آنها این امکان را بدهید که بیشتر درباره "چرایی" پشت این پیشنهادات بیشتر جستجوکرده و آن را دریابند.

و البته، هر پروژه ای باید حاوی خلاصه ای از اولویت بندی کارهایی باشد که آنها باید انجام دهند، همراه با سرمایه گذاری مورد نیاز و اثربخشی مورد انتظار.


درس گرفته شده: تمام پروژه های اقدامی خود را با استفاده از رویکرد بیرونی بنویسید و به خاطر داشته باشید که هرچه کوچکتر باشد، تاثیرگذاری آن بیشتر است. کسانی را که می خواهند بیشتر به کاوش بپردازند را قادر به انجام این کار کنید، اما این امر را اختیاری قرار دهید.

 

4- مراقب سندرم "در اینجا اختراع نشده" باشید

 

به عنوان یک متخصص سئو، بسیار مهم است که چیزهای جدید را امتحان نمایید- خودتان ابزار بسازید، خودتان را به انجام بهتر کارهای سوق دهید و پروسه ها را هرچه بیشتر بهبود ببخشید.

با این حال، مراقب سندرم "در اینجا اختراع نشده" سازمان ها هم باشید و از استفاده از مواردی که خودتان آنها را خلق نکرده اید، دوری نکنید.

این امر به اندازه ابزارها در تحقیقات و فرآیندها نیز صدق می کند.

از چیزهایی که خود آن را خلق کرده اید، در صورت وجود گزینه جایگزین بهتر، به راحتی بگذرید.

این می تواند به اندازه انجام دوباره روند تحقیق در مورد کلمات کلیدی به هنگام ملحق شدن یک عضو تیم جدید کار کوچکی باشد، یا به بزرگی دور شدن از سیستم عامل سفارشی باشد.

چندین بار هنگام کار با شرکای ارتقاء مشتری خود، شاهد این اتفاق بودیم. آنها با وجود گزینه های بسیار بهتر و با قیمت پایین تر، از تکنولوژی قدیمی که خودشان ساخته بودند پیروی می کردند.

آنچه آنها فکر می کردند نقطه قوت آنها به شمار می رود، در حقیقت نقطه ضعف آنها بود.

 

درس گرفته شده: وقتی می دانید جایگزین بهتری وجود دارد، چیزی را نگه ندارید. خیلی دلبسته نشوید؛ همیشه آماده پیشرفت و تغییر باشید. روی هدف خود تمرکز کنید: ارائه بهترین خدمات ممکن.

 

5. بین کار اجرایی و استراتژیکی خود تعادل ایجاد نمایید

 

محیط اداری مؤسسه یا سازمان شلوغ، بی نظم و مهیج است. به راحتی حواس آدم را پرت می کند.
 
من همیشه مرتب برای هفته خود برنامه ریزی می کردم، اما بندرت پیش می آمد بتوانم کارهای ضروری را تمام کنم.

وقتی مشتری احتمالی رویایی شما را احضار می کند و از شما در مورد استراتژی سئو مشورت می خواهد، تمرکز دقیق بر روی برنامه ریزی ها، دشوار است. یا وقتی یک مشتری بزرگ ناگهان قرارداد خود را فسخ می کند.

در بعضی مواقع، من تعادل خوبی بین کسب و کار اجرایی و کسب و کار استراتژیکی نداشتم.

من در سئو پیشرو بودم و تیم نسبتاً کوچک ما برای بهبود و پالایش خدمات سئو ارائه شده چشم امیدش به من بود. در این نقش، من باید به اندازه کافی برای کار خود وقت می گذاشتم، در غیر این صورت اوضاع در بخش سئو رو به زوال می رفت.

وقتی یک سئوکار مجرب استخدام کردم، اوضاع خیلی بهتر شد. این کار تعادل را به کار من بازگرداند.

 

درس گرفته شده: با دقت در نحوه وقت گذاشتن خود به عنوان مالک سازمان یا سرپرست تیم تعادل برقرار کنید. اجازه ندهید با پیشگام نگه داشتن پیشنهادات سئو خود، جنبه تجاری قضیه آسیب ببیند.

 

6. معاملات مبتنی بر عملکرد دشوار و گمراه کننده هستند

 

مشتریان احتمالی به طور مکرر از ما می پرسند که آیا ما برای انجام معاملات مبتنی بر عملکرد آزاد هستیم. ما اغلب رد می کردیم. اما وقتی می گفتیم بله، در نهایت به برخی از آنها می رسیدیم که منجر به کسب سرمایه کمتری می شد.

معاملات مبتنی بر عملکرد، بسیار مشکل است؛ زیرا شما باید تعیین کنید که کدام شاخص کلیدی عملکرد، نشان دهنده عملکرد شماست.

آیا این راهنمایی خالی است، یا راهنمایی یا فروش واجد شرایط است؟

در آن دوره اولیه که سرمایه گذاری می کنید و ترافیک ارگانیک ایجاد می کنید اما نتایج کمی میگیرید، چه مبلغی دریافت می کنید؟

اگر شرکت مشتری شما فروخته شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر آنها بخواهند کار با شما را متوقف کنند یا برعکس، چه می کنید؟

معاملات عملکردی می تواند مثل یک ازدواج پیچیده باشد که به راحتی به هم می ریزد.

علاوه این موارد، این پرسش های مبتنی بر عملکرد، گاهی نشانه کسب و کار دشواراند – یا حتی آرامش قبل طوفان.

شما نمی خواهید آنها شما را به زمین بزنند.

شاید همتایانی باشند که من در مورد این نوع معاملات با آنها بحث کرده ام و من روش صحیح انجام معاملات مبتنی بر عملکرد را پیدا نکرده ام. هرچند آنچه می توانم به شما بگویم این است که قطعا لغزنده هستند.

درس گرفته شده: درباره تمام جوانب این معاملات با شریک احتمالی خود بحث کنید. در مورد آنچه مشارکت موفقیت آمیز ایجاد می کند یا نمی کند، صحبت کنید.

 

7. قبل از امضای توافق نامه های انحصاری با دقت فکر کنید

 

ممکن است مشتریان از شما بخواهند که توافق نامه انحصاری را امضا کنید، و این کار شما را از همکاری با شرکت های مشابه دیگر منع می کند.

این سازمان ها  نمی خواهند رقبای آنها از آنچه شما با كار كردن برای آنها آموخته اید، بهره مند شوند.

در حالی که این همیشه برای من منطقی بوده است، به خاطر داشته باشید که:

  • با موافقت با این موضوع، شما به طور حتم از رقبای آنها در تجارت شکست می خورید.
  • در عوض باید به اندازه کافی دستمزد درخواست کنید تا ارزش وقتی را که به آن اختصاص می دهید را داشته باشد.

ما با چند مشتری موافقت نامه انحصاری امضا کردیم و در نهایت موفق شدیم.

حتی در این صورت، در اکثر موارد، قرارداد انحصاری در بلند مدت بیش از آنچه در کوتاه مدت درآمد دارد، برای ما هزینه دارد.

رقبا و شرکتهای مشتری در جایگاههای مجاور (که از این موارد نیز مستثنی هم بودند) متوجه این موفقیت شدند و به ما نزدیک شدند.

اما ما نمی توانستیم برای آنها کار کنیم.

زمان هایی بود که یک مشتری 50 هزار دلار در سال برای کار ما خرج می کرد، اما ما درآمد 200 هزار در سال برای آن درآمدزایی می کردیم.

ما آنقدر مشتاق امضای آن مشتری بودیم که به اندازه کافی فکر نکردیم تا مطمئن شویم که انحصار برای ما هم منطقی باشد، زیرا مشتری بودجه خود را بالا نمی برد.

در مورد دیگر، با به جریان افتادن انبوه سوالات از سوی رقبا و مشاغل مجاور، ارزش قرارداد مشتری در حقیقت کاهش یافت. 

وقتی این اتفاق افتاد، برای من روشن شد که ما به این قضیه فکر نکرده بودیم.

امضای توافقنامه انحصاری تعهدی عظیم از طرف ما بود و ما نیز باید از طرف آنها تعهد قابل توجه و قابل مقایسه ای می خواستیم.

همچنین باید برای دوره های انحصار کوتاه تر مذاکره می کردیم و شرط می کردیم که اگر تعهد آنها کاهش یابد، آنها انحصار را از دست می دهند.

 

درس گرفته شده: وقتی مشتری می خواهد با شما قرارداد انحصاری امضا کند، با پاداش کوتاه مدت خام نشوید. به زیان خود فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که توافق نامه انحصاری جایی برای مذاکره آنها گذاشته باشد.

 

برای موفقیت سازمان شما!

همه ما از جایی شروع می کنیم و در این راه درسهای سخت زیادی می آموزیم.

امیدوارم که این هفت درس من به شما کمک کند تا از تکرار همین اشتباهات جلوگیری کنید.

یا حداقل، ممکن است باعث شود قبل از امضای آن معامله مبتنی بر عملکرد یا محتوای انحصاری، دو بار فکر کنید.

موفق باشید!

 

 


SEJ

 

شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
تبدیل سرگرمی به کسب و کار دوم 
تبدیل سرگرمی به کسب و کار دوم 

آیا شما هم می خواهید با هنر یا سرگرمی خود، کسب و کار جدید راه‌اندازی نمایید؟ آیا تبدیل سرگرمی به یک کسب و کار، به همان اندازه برایتان لذت بخش خواهد بود؟

کسب و کار و اقتصاد 1399/10/17 مشاهده مطلب

قانون جدید چک
قانون جدید چک

در این قانون نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند.

کسب و کار و اقتصاد 1399/12/12 مشاهده مطلب

شبکه پیش جوش (مش) چیست؟
شبکه پیش جوش (مش) چیست؟

مش ، زیرمجموعه ای از یک فضای هندسی است. غالباً این سلول ها یک مجموعه ساده را تشکیل می دهند. برای آشنایی بیشتر با مش این مقاله را بخوانید.

کسب و کار و اقتصاد 1400/02/09 مشاهده مطلب

برنامه گوگل برای آینده کاری
برنامه گوگل برای آینده کاری

گوگل در تلاش است تا فضاهای اداری را برای مقابله با حساسیت های بوجود آمده در محل کار بعد از این بیماری همه گیر ، بازسازی نماید.

کسب و کار و اقتصاد 1400/02/19 مشاهده مطلب

6 راه آسان برای حضور آنلاین قوی
6 راه آسان برای حضور آنلاین قوی

یک کارآفرین نمونه، هالی کیچنز در خصوص حضور پررنگ داشتن کسب و کار در فضای مجازی، شش راه را به ما پیشنهاد کرده که بهتر است بدانیم.

کسب و کار و اقتصاد 1400/04/01 مشاهده مطلب

راهنمای کامل سئو کپی رایتینگ
راهنمای کامل سئو کپی رایتینگ

در این راهنمای جامع، بایدها و نبایدهای سئو کپی رایتینگ و یک فرآیند گام به گام برای بهینه سازی محتوای خود برای کسب رتبه بالاتر در گوگل را خواهید آموخت.

نرم افزار و برنامه نویسی 1400/05/25 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید