یکی از اثرات جانبی نوشیدن "چند فنجان" قهوه در روز

ورزش و سلامتی 1399/12/02 23:48:52
یکی از اثرات جانبی نوشیدن "چند فنجان" قهوه در روز
مصرف بیش از حد قهوه در طی روز عوارض جانبی از قبیل سردرد، افزایش ضربان قلب، لرزش عضلات، بی‌خوابی و عصبی شدن را دارد. ولی یک مزیت هم دارد!

یکی از اثرات جانبی نوشیدن "چند فنجان" قهوه در روز

 

تحقیقات جدید حاکی از آن است که نوشیدن قهوه در قوری دست کم یک مزیت بالقوه برای سلامتی دارد.

طبق آخرین دستورالعمل های رژیم غذایی ایالات متحده، نباید بیش از 400 میلی گرم در روز کافئین مصرف کرد؛ این مقدار درباره قهوه، تقریباً به چهار فنجان می رسد. اگر به طور منظم، بیش از این مقدار می نوشید، طبق گفته متخصصان برجسته بهداشت و درمان از کلینیک مایو، خود را بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی از قبیل سردرد، افزایش ضربان قلب، لرزش عضلات، بی‌خوابی و عصبی شدن طولانی مدت قرار می دهید. 

اما اگر یک مرد بالغ هستید و نگران ابتلا به سرطان پروستات در آینده هستید، مطالعه جدید حکایت  از آن دارد که نوشیدن "چندین فنجان" قهوه در روز، حداقل یک مزیت مهم دارد که احتمالاً تاکنون آن را نمی دانستید : نوشیدن هر فنجان قهوه اضافی در روز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

این مطالعه، توسط تیمی از محققانی انجام شد که به تجزیه و تحلیل 16 تحقیق مختلف مربوط به قهوه در سه قاره پرداختند. طبق گفته‌ها، آنها عادات مصرف قهوه و علایم حیاتی و شاخص‌های سلامتی بیش از 1 میلیون مرد، که "57732 نفر از آنها مبتلا به سرطان پروستات" بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در نهایت، آنها دریافتند که "هر فنجان اضافی" قهوه با " تقریباً 1٪ کاهش خطر ابتلا " همراه است.

طبق مطالعات: "بالاترین سطح مصرف بین 2 تا 9 فنجان یا بیشتر در روز بوده است. کمترین سطح از هیچ تا کمتر از 2 فنجان در روز تغییر می کند."

بر خلاف مردانی که قهوه کم مصرف می کنند و یا اصلا نمینوشند، مردانی که قهوه بیشتری نوشیده بودند، با کاهش 9 درصدی خطر ابتلا به سرطان پروستات وکاهش 12 تا 16 درصدی "خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته و کشنده" را تجربه کردند.

نتیجه مطالعات: "این مطالعه نشان می دهد که افزایش مصرف قهوه ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه باشد. هنوز هم تحقیقات بیشتری برای کشف مکانیسم‌های اساسی و ترکیبات فعال موجود در قهوه لازم است. اگر اثبات شود که این ارتباط تأثیر موقتی دارد، شاید بهتر باشد مردان برای افزایش مصرف قهوه خود به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ترغیب شوند."

اگر مصرف قهوه خود را افزایش می دهید، خطرات طبیعی و موجود در مصرف بیش از حد مجاز دستورالعمل های رژیم غذایی را فراموش نکنید. 

و صرف نظر از میزان نوشیدن، مجله اینترنتی بیننده چنین توصیه می کند: حواستان باشد که در نوشیدن قهوه، هیچ یک از اشتباهات زیر که ممکن است به سلامتی شما آسیب برسانند را هرگز مرتکب نشوید. 

 

1. وقتی از لیوان کاغذی استفاده می کنید:

نوشیدن قهوه از لیوان کاغذی
نوشیدن قهوه از لیوان کاغذی
 

 

اگر ترجیح می دهید قهوه روزانه خود را در حین حرکت بخورید، مطالعه‌ای جدید انجام شده است و ممکن است شما را متقاعد کند که قهوه صبحگاهی خود را در آشپزخانه خود دم کنید. یافته‌ها حاکی از آن است که نوشیدن قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های بسیار داغ از داخل لیوان‌های کاغذی با پوشش‌هایی که حاوی لایه نازکی از پلاستیک هستند، ممکن است بدن شما را با ذرات ریز پلاستیکی خطرناک پرکند که بعد از مدتی می تواند پیامدهای مضر برای سلامتی شما داشته باشد.

طبق گفته محققان: "این مواد شیمیایی با انواع مشکلات سلامتی از جمله آسیب باروری و چاقی، به علاوه مواردی مانند مشکلات اعضای بدن و به تاخیر انداختن رشد در کودکان در ارتباط است."

 

2. وقتی از فرنچ پرس استفاده می کنید:

 
استفاده از فرنچ پرس
استفاده از فرنچ پرس

 

این یکی از ظریف ترین و معتبرترین روش‌های سازگار با محیط زیست برای تهیه قهوه صبحگاهی شما است، اما اگر به طور منظم از فرنچ پرس استفاده می کنید، بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله پیشگیری از بیماری های قلب و عروق اروپا، در طولانی مدت به بدن خود آسیب جدی وارد می کنید.

دگ تله (Dag Thelle)، پروفسور ارشد بخش بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه گوتنبرگ سوئد، می گوید: "قهوه فیلتر نشده حاوی موادی است که کلسترول خون را افزایش می‌دهد. استفاده از فیلتر این موارد را از بین می برد و حملات قلبی و مرگ زودرس را را به حداقل کی رساند."

 

3. وقتی درست بعد از بیدار شدن قهوه می خورید:

نوشیدن قهوه به صورت ناشتا
نوشیدن قهوه به صورت ناشتا
 

 

طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا، اگر قبل از خوردن صبحانه، مقداری کافئین مصرف نمایید، ممکن است بر میزان قند خون تأثیر منفی بگذارید و در نهایت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش دهید.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بخش مقاله "ناشتا قهوه نخوریم" را مطالعه نمایید.

 

4.  وقتی خامه یا شکر (یا هر دو!) را به قهوه خود اضافه می‌نمایید:

استفاده از خامه و شکر در قهوه
استفاده از خامه و شکر در قهوه
 

 

متخصصان بهداشت چنین اظهار می دارند که نوشیدن زیاد جو می‌تواند بر روی سایز دور کمر  تأثیر بگذارد. 

کلی مک گرین (Kelli McGrane)، متخصص تغذیه اخیراً چنین اظهار داشت که: "اگر قهوه را سیاه ننوشید، مصرف چندین فنجان قهوه به همراه شیر، خامه یا شکر در روز می تواند میزان کالری مصرفی شما را افزایش دهد."

 

از این اشتباهات پرهیز کنید تا سالم بمانید!

 

 

 

 

 



EAT This, Not That

نظرها
نظر جدید
امتیاز
captcha
  • {{item.Name}}
    {{item.DateTimeLocalized}}
    {{item.Text}}
شاید به این مطالب هم علاقه مند باشید
تأثیرگذاری لبنیات برروی هورمونها
تأثیرگذاری لبنیات برروی هورمونها

می دانستید که مصرف لبنیات بر روی هورمون ها تأثیر سو دارد؟ آیا تا به حال مصرف شیر غیر لبنی را امتحان کرده‌اید؟ با ما همراه شوید؟

ورزش و سلامتی 1399/10/30 مشاهده مطلب

چگونه سالم چاق شویم؟
چگونه سالم چاق شویم؟

این مقاله مناسب کسانی است که کمبود وزن دارند و چند ماده غذایی سالم و موثر که در افزایش وزن و چاقی موثر هستند را به شما معرفی می کنیم.

ورزش و سلامتی 1399/11/26 مشاهده مطلب

کربوهیدرات بالا و رابطه آن با پرخوری
کربوهیدرات بالا و رابطه آن با پرخوری

آیا میدونین کربوهیدرات ها چه هستن؟ چه مقدار باید مصرف بشن؟ اصلا مصرف بشن یا نه؟ اگر زیاد مصرف بشن چه ضرری داره؟ ارتباطش با سیگنال پاداش مغزی چیه؟

ورزش و سلامتی 1400/02/01 مشاهده مطلب

دوز مناسب نرمش برای بالا بردن عملکرد مغز
دوز مناسب نرمش برای بالا بردن عملکرد مغز

شواهدی حاکی از آن است که بلافاصله پس از کمی تقلا و نرمش مناسب و در حد اعتدال، عملکردمان در کارهای ذهنی، یا همان عملکرد شناختی ذهن ما بالا می رود.

ورزش و سلامتی 1400/03/11 مشاهده مطلب

غذاهای سالم برای مغز
غذاهای سالم برای مغز

افرادی که به طور مرتب از نوشیدنی های شیرین، میان وعده های حاوی سدیم بالا و گوشت فرآوری شده استفاده می کنند، ناحیه ای از مغز شان که مسئول حافظه است کوچکتر است

ورزش و سلامتی 1400/03/18 مشاهده مطلب

صخره نوردی تمرینی سرگرم کننده و مهیج
صخره نوردی تمرینی سرگرم کننده و مهیج

اگر از دمبل خسته شده اید و حوصله دویدن را هم ندارید، صخره نوردی را امتحان کنید. چرا که روشی سرگرم کننده، عالی و هوشمندانه است برای نرمش کردن.

ورزش و سلامتی 1400/04/03 مشاهده مطلب

لطفاً صبر کنید